FAQ ja muuta ohjeistoa

Tällä sivulla esitetään ratkaisuja mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Voit myös soittaa: 09 4257 8750 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen: tuki@sentina.fi. Sävelsirkusta on kaksi erilaista versiota:

1) Kosketuskäyttöliittymä -versio eli ns. tablet-versio 2) Älykaiutin ja kaukosäädin eli ns. kaiutin-versio
Tablet Sävelsirkku Savelsirkku_kaiutin_ja_kaukosaadin

Laitteen ruutu on pimeä

  • Tarkista, onko laite päällä painamalla Koti-näppäintä (tai mitä muuta tahansa fyysistä painiketta).
  • Tarkista akun lataus.

Käyttöliittymään ei pääse

  • Tarkista, että laitteella voi käydä muilla verkkosivuilla.
  • Tarkista osoite. Oikea osoite on: https://sentina.savelsirkku.fi.
  • Tarkista, että käytät oikeaa tunnusta ja salasanaa.
  • Tarvittaessa soita 09 4257 8750 tunnuksen ja salasanan tarkistaaksesi.

Laitteesta ei kuulu mitään

  • Onko soitto käynnistetty? Käynnistä soitto ohjelmapainikkeilla. Aika alkaa kulua ruutuun ilmestyvässä soittopalkissa.
  • Onko äänenvoimakkuus minimissä? Säädä päätelaitteen äänenvoimakkuutta laitteen painikkeilla.
  • Kuuluuko päätelaitteen (tablet) kaiuttimista mitään? Jos yhdistäminen langattomaan kaiuttimeen ei ole onnistunut, kuuluvat äänet tabletin omista kaiuttimista.
  • Kuuluuko langattomasta kaiuttimesta mitään? Päätelaite ja langaton kaiutin muodostavat ns. pariliitoksen, joka luodaan päätelaitteen Bluetooth-asetuksista kaiuttimen ollessa päällä. Ohje yhdistämiseen.
  • Lataako laite sivua? Pyöriikö selaimen latauskuvake? Jos latausta ei näy, tarkista Internet-yhteys ja kirjaudu uudelleen Sävelsirkun käyttöliittymään.
  • Mikäli käytät langatonta lisäkaiutinta, tarkista kaiuttimen akun varaus.

Soitto katkeaa ajoittain

  • Onko joku muu kirjautunut samalla tunnuksella sisään? Järjestelmä varoittaa asiasta.
  • Onko laitteen virransäästöasetukset kunnossa? Jos laite menee virransäästötilaan, niin soitto katkeaa. Säädä näytön aikaviivettä. Android-laitteessa tulisi asentaa esim. ”Keep screen on” -niminen sovellus.

Mikäli näistä vinkeistä ei ollut apua, soita tai lähetä meille sähköpostia. Autamme mielellämme.

Kaiutin ei soita mitään

  • Tarkista, että kaiutin on päällä. Kaiuttimessa pitää palaa etukankaan takana valo. Virtajohto on kytkettynä kaiuttimen takana eth-liittimeen.
  • Kaiutin soittaa, kun oikeanpuoleinen valo palaa vihreänä (oranssi = tauko päällä). Säädä äänenvoimakkuutta kovemmalle + -napista.
  • Jos valoissa ei tapahdu muutosta, tarkista ettei näppäinlukko ole päällä tai etteivät paristot ole loppu. Kaukosäätimen nappeja painettaessa pitää sekä kaukosäätimessä että kaiuttimessa vilkkua valot yhteyden merkiksi.

Kaiuttimen valot

  • Vihreä vasen valo: Kaiutin on käynnistynyt ja vihreä resepti on valittuna käyttöön. AIKA-palvelun ajankohtainen resepti löytyy vihreältä valolta (AIKA-palvelu pitää olla tilattuna).
  • Oranssi vasen valo: 1) Kaiutin käynnistymässä tai 2) Kaiutin käynnistynyt ja oranssi resepti on valittuna.
  • Punainen vasen valo: Punainen resepti on valittuna.
  • Vihreä oikea valo: Laite soittaa. Jos ei kuulu mitään niin säädä äänenvoimakkuutta kovemmalle.
  • Oranssi oikea valo: 1) Soitto on pysäytetty tauko-napilla tai 2) Laite on käynnistymässä.

Kaiuttimen käynnistyminen

  • Kaiuttimen käynnistyminen kestää joitakin minuutteja.
  • Kiintolevyllinen siirrettävä kaiutin aloittaa käynnistymisen kun virtajohto kiinnitetään.
  • Multisirkku-kaiutin eli kiintolevytön kaiutin (kysy Sentinalta jos et tiedä kumpi versio käytössä) käynnistyy kun virtajohto (pwr) ja tietoverkkojohto (eth) ovat kytkettyinä.
  • Käynnistysprosessin alussa vasen valo palaa oranssina.
  • Käynnistyminen etenee kun molemmat valot palavat oranssina.
  • Kaiutin on valmis käytettäväksi kun vasen valo palaa vihreänä ja oikeanpuoleinen on harmaa.

En pääse käyttöliittymään

Kiintolevyllinen siirrettävä kaiutin

  • Onko kaiutin päällä ja kytkettynä tietoverkkoon (pwr ja eth -johdot kytkettyinä)?
  • Toimiiko tietokoneen työpöydän pikakuvake? Onko mahdollista kokeilla kaiuttimen tietoverkon osoitetta? Kysy ATK-tueltasi neuvoa.

Kiintolevytön Multisirkku-kaiutin

  • Palvelimen pitää olla päällä. Kysy ATK-tueltasi neuvoa.
  • Toimiiko tietokoneen työpöydän pikakuvake? Onko mahdollista kokeilla palvelimen tietoverkon osoitetta? Kysy ATK-tueltasi neuvoa.

Näppäinlukko

  • Vilkkuuko kaukosäätimen valo kun painat mitä tahansa nappia?
  • Jos valo ei vilku ota näppäinlukko pois painamalla ! ja ABC -napit pohjaan samanaikaisesti.
  • Jos valoa ei saa vilkkumaan, tarkista paristot.

Kaiutin ei käynnisty

  • Tarkista virtajohto. Kokeile toisessa pistorasiassa.
  • Toimivassa virtalähteessä palaa pieni vihreä valo.

Vikatilanteet ja huolto

    Lähetykset Sentinalle voi lähettää Itellan asiakaspalautuksina. Ole Sentinaan tätä ennen yhteydessä. Asiakaspalautukset tulevat Sentinan kustannuksilla perille asti ja ne voidaan laskuttaa lopuksi (noin 40 € yhteensä). Noin 15 kg, pakattava hyvin! Huollon tuntihinta on 55 € / h alv. 0% “perushuolto” yleensä noin ½-1 h, yleensä minimikulu on siis noin 100-150 € alv. O%

Mikäli näistä vinkeistä ei ollut apua, soita tai lähetä meille sähköpostia. Autamme mielellämme.