Sentinan Sävelsirkun tarina
Sävelsirkku-palvelu sai alkunsa vuosituhannen vaihteessa, kun joukko paikallisradiokonkareita alkoi miettiä, miten äänimaailmoilla voitaisiin tukea toimintakykyä ja virkistää mieltä vanhuspalveluissa. Radiossa vietetyt vuodet olivat vakuuttaneet tekijät äänen uniikista yhteydestä tunteeseen ja he uskoivat sen voimaan myös kuntouttavassa toiminnassa. Sävelsirkku syntyi moniammatillisen yhteistyön tuloksena Tekesin iWell-hankkeessa ja tutkimusraportin mukaan niin ikääntyneiden toimintakykyä kuin hoitajan työn palkitsevuuttakin voitiin Sävelsirkulla edistää.
Sentinan toimitusjohtaja Eija Lämsä pyydettiin projektiin mukaan tuomaan uutta innovaatiota markkinoille. Vanhustyö oli hänelle aivan uusi toimintakenttä. Tuohon aikaan hyvinvointiteknologian pelättiin vähentävän inhimillisiä kontakteja, joten tehtävä oli hyvin innostava: miten uusi teknologia voisi parantaa ikääntyneiden elämänlaatua lisäämällä vuorovaikutusta – ei vähentämällä sitä. Kun 15 vuotta myöhemmin tarjoutui tilaisuus Sävelsirkun liiketoiminnan ostamiseen, Eija ryhtyi yrittäjäksi 55-vuotiaana ja kokosi Sentinaan Sävelsirkkua jo pitkään eteenpäin vieneet osaajat yhteen.
Sentinan alkuvaiheessa, viime vuosikymmenen puolivälissä Sävelsirkku toimi asiakkaiden sisäverkossa. Aikansa edelläkävijäratkaisu alkoi teknisesti olla elinkaarensa päässä. Sentina muokkasi Sävelsirkusta pilvipalvelun, joka yhdistää uudella tavalla työvälineet, toimintamallit ja sisältöpalvelut samalle alustalle. Nykyisin keskeinen osa palvelua on tiedon tuottaminen hyvinvointia edistävistä toimista tiedolla johtamiseen.
Sentinan palveluja käytetään tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa. Asiakasyhteisöissä on paljon ihmisiä, jotka tekevät työtään suurella sydämellä ja uskoen, että asioita voi aina tehdä paremmin. Alkuperäinen tavoite lisätä vuorovaikutusta teknologian avulla on jo selvästi lähempänä kuin 20 vuotta sitten. Sävelsirkun tekijät uskovat, että perinteinen kasvokkainen kohtaaminen ja digitaaliset palvelut voidaan yhdistää ikääntyneiden hyödyksi.