Kokemuksia Sävelsirkusta

Sävelsirkusta on tutkimuksia ja kokemuksia jo vuodesta 1999 alkaen. Hyvinvointia ja kuntoutumista edistävä pilvipalvelumme on käytössä hoivakodeissa, päivätoiminnoissa ja kotihoidossa kuntasektorilla, yksityisillä palveluntarjoajilla ja kolmannen sektorin toimijoilla. Sävelsirkkuja löytyy jo Suomesta, Ruotsista ja Australiasta.


  • "Asukkaat ovat oppineet pyytämään Sävelsirkku-tuokiota. Sävelsirkku on meillä käytössä joka päivä: visailuja, jumppia ja musiikkia käytetään paljon. Visailut eläimistä, kaupungeista ja vanhoista esineistä ovat mieluisimpia visailuja."

    Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä
  • "Hoitajan/ohjaajaan ohjausosaaminen on tärkeä osa Sävelsirkun käytössä, jossa voi mahdollistaa pienillä elementeillä asiakkaan osallisuus. Hoitaja voi esimerkiksi sanoilla, teoilla, kysymyksillä sekä pyynnöillä, osallistaa asiakasta paremmin virikkeellisessä toiminnassa ja vaikuttaa ikääntyneen mielekkään elämän kokemukseen. Nämä päivittäiset hetket ovat tärkeitä ja merkityksellisiä, ja tämä lisää myös asiakkaiden yhteisöllisyyden tunnetta."

    Forssan ammatti-instituutti, hoitotyön opettaja Heidi Zadraks ja lehtori Sanna Seppänen
  • ”Kokonaisuudessaan erittäin hyvä, mielenkiintoinen ja helppokäyttöinen palvelu. Tuokiopohjat ovat sopivan mittaisia ryhmämuotoiseen toimintaan ja miksei myös yksilölliseen ohjaukseen. Ohjaaja saa tärkeän työkalun ryhmätuokioihin. Sävelsirkun avulla ryhmissä syntyy paljon keskustelua ja hyviä vuorovaikutustilanteita. Useilla asiakkailla mieleen palautuu muistoja, joista keskustellaan vielä jälkeenkin päin.”

    Kehitysvammaisten Päiväkeskus Purje, Päiväkeskuksen henkilökunta, käyttökokemuksista koostanut Eija Marin
  • "Asukkaamme ovat myös hyviä opettajia meille nuoremmille. Heiltä saa hyviä neuvoja viriketuokioissa, kun he innostuvat muistelemaan, miten he ovat jonkun asian ennen tehneet. Historian lehdet havisevatkin useasti kodissamme, kun palaamme vuosikymmeniä ajassa taaksepäin. Matkustaminenkin on tehty helpoksi, nopeaksi ja halvaksi. Riittää kun istuu asukkaiden kanssa ja yhtäkkiä huomaatkin olevasi vaikka 1950- Helsingissä tai lapsuusajan heinätöissä."

    Esperi Hoivakoti Vahtero - virikevastaava Pauliina Pitkänen
  • ”Kotikylä Tupalassa käytetään Sävelsirkkua aktiivisesti. Käyttöä myös seurataan säännöllisesti Sentinan pilvipalvelusta saatavin raportein. Raporteista on helppo seurata toiminnan monipuolisuutta, esimerkiksi liikuntavoitteen saavuttamista ajantasaisesti päivittäin. Korkea käyttöaste on seurausta koko henkilökunnan tietoisesta päätöksestä ja systemaattisesta työstä monipuolisen toiminnan juurruttamiseksi arkeen. Aamunavaukset, tietovisat, monipuolinen ja tunnemuistia aktivoiva musiikki ja liikunta ovat Tupalan asukkaille mieluisia.”

    Humana Kotikylä Tupala, yksikön palveluesimies Sinikka Liljeberg
  • "Sävelsirkun ansiosta onkin moni huomannut, ettei ilotulitteita taivaalle tarvita saadakseen mukavia yhteisiä hetkiä ja muistoja, joita yhdessä pakkaamme takataskuihimme tai muistojen matkalaukkuihin. Kun Sävelsirkkua on oppinut käyttämään, on myös helppo ottaa asukkaat mukaan yhteisten hetkien järjestämiseen ja antaa heidän päättää/tehdä toivomuksia mitä he haluavat tehdä. Olemmekin huomanneet, että myös se tekee yhteisistä hetkistä henkilökohtaisemman, kun he saavat vaikuttaa tekemisiin."

    Esperi Hoivakoti Vahtero - virikevastaava Pauliina Pitkänen
  • "Sävelsirkun vahvuuksia ovat sen helppokäyttöisyys ja varma toimivuus. Laaja aineisto ja helppo löytää sisältöä, monen tasoisille ryhmäläisille. Luotettavuus - ei ole jättänyt ohjaajaa pulaan. Antaa tilaa kuuntelijan mielikuvitukselle ja ajatuksille, ei ole valmiiksi ”pureskeltua”. Mahdollistaa yhteisen kokemuksen usealle kuulijalle."

    Helsingin kaupunki, Kustaankartanon seniorikeskus /Ia Tanskanen, Anne Nuutinen ja Emilia Högström
  • "Asukkaat lähtevät laulamaan ja liikkumaan musiikin tahdissa. Osa tapailee laulun sanoja vaikkei muuten puhuisi mitään. Äänen laatu on hyvä ja ohjelmat selkeästi puhuttuja. Asukkaat ovat myös antaneet palautetta, että muuten eivät kuule vanhempia kappaleita."

    Helsingin kaupunki, Kustaankartanon seniorikeskus /Ia Tanskanen, Anne Nuutinen ja Emilia Högström
  • ”Käyn kahdesti viikossa pitämässä tuokion palvelutalossa. Kuuntelemme suomalaistaustaisen asukkaan kanssa musiikkia, kertomuksia ja hengellisiä ohjelmia. Sitten puhumme ohjelmien herättämistä ajatuksista ja muistoista. Olen oppinut hänen lapsuudestaan Suomessa, miten hän asui ja eli nuoruudessaan. Ohjelmat antavat hänelle iloa ja muistisairaudesta huolimatta hän tietää odottaa tuokioita.”

    Tierp, Ruotsinkielinen Lisa
  • "Sävelsirkkua voi hyödyntää sekä yksilöllisesti että asiakasryhmissä. Meillä Sävelsirkku on käytössä päivittäin ainakin aamupäivän ja iltapäivän virikkeen yhteydessä, jolloin monipuolisesti soitamme ja ohjaamme sieltä jumppia, erilaisia visailuja ja vanhoja uutissähkeitä. Sävelsirkusta hyödynnämme myös musiikin toistopalvelua joko itse suunnitellun jumpan taustalle tai ihan vain musiikin kuuntelemiseen." 

    Humana Hoiva Lipporanta


  • ”Sävelsirkku kuuluu Onnelassa olennaisesti päivän rutiineihin sen helppouden ja mielekkyyden takia. Sävelsirkun tarinat ja laulut tuovat mukavia muistoja mieleen. Visailut ja jumppatuokiot ovat lisänneet vuorovaikutusta asukkaiden arkeen. Jos Sävelsirkku ei soi, pyytää asukkaamme Raija laittamaan sen päälle!”

    Humana Onnelantie Lappeenranta, yksikön palveluesimies Pia Lagervall

  • "Käytetyimpiä sisältöjä ovat taukojumpat, tuolijumpat, ajankohtaiset asiat, kalenteritoiminto, pelit ja musiikki, nimipäivät. Heijastamme videotykin avulla seinälle esim. pelejä/kuvatietovisoja, jolloin koko ryhmä pääsee osalliseksi. Asiakkaat pitävät erityisesti tietovisoista, joissa on kuva. Suosikkeja ovat myös vanhat tarinat ja musiikki. Käytämme Sävelsirkkua päivittäin."

    Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, Päiväkeskus Purje


  • "Kun asukkaat ovat yhdessä aamupalalla, laitamme usein Sävelsirkun aamunavauksen soimaan. Siinä käydään läpi mikä päivä tänään on ja päästään esimerkiksi onnittelemaan päivän nimipäiväsankareita Sävelsirkun nimipäiväohjelmilla."

    Esperi Haanojan palvelukeskuksen yksikönjohtaja Anne Koivula


  • "Asukkaat ovat innostuneita ja kuuntelevat mielellään Sävelsirkun materiaaleja. Tutun teeman ympärillä asukkaat lähtevät keskustelemaan helposti. Varsinkin musiikista nousee muistoja."

    Helsingin kaupunki, Kustaankartanon seniorikeskus /Ia Tanskanen, Anne Nuutinen ja Emilia Högström

  • "Sävelsirkun luontohetket ovat aktivoineet asukkaita ja syventäneet moniaistista vuorovaikutusta. Ne ovat tuottaneet jopa liikutuksen ja lumoutumisen tunteita tunnemuistin heräämisen myötä. Luontohoiva muodostuukin sopivista aineistosta ja ihmisten yhdessä olemisesta. Luontohetket tarjoavat myös työhön hengähdystauon, kun saa olla itselle tärkeän asian äärellä".

    Hotkunranta Kuusamo, Luontohoiva-ohjaajat Anu Arokivi ja Sari Kallio


  • "Sävelsirkun käyttö on meillä arkipäivää. Asukkaat toivovat musiikkia muistelumielessä tai uusien kokemusten avaamiseen. Musiikki herättää paljon keskustelua ja iltaisin se luo rauhoittumisen tunnelmaa ennen nukkumaan menoa."

    Palvelukoti Kokkila, Heli Kaupinsalo


  • "Sävelsirkku soveltuu hyvin vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemiseen. Sillä saa hyviä keskusteluja aikaan. Liikuntaosiot soveltuvat fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseen ja harjoitteluun hyvin. Hienomotorisia taitoja pystyy harjoittelemaan esim. tabletilta tehtyjen valintapainallusten kautta."

    Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, Päiväkeskus Purje



  • "Olemme tykänneet todella paljon Sävelsirkun kuvapeleistä, muistipeleistä, musiikeista, joulukalenterista, sekä erityinen kiitos itsenäisyyspäivän ohjelmasta!"

    Järfällan päivätoiminnan ohjaajat Helena Haataja ja Terttu Dimos


  • "Sävelsirkku on hyvä apuväline muistisairaiden ryhmätoiminnassa ja kulttuurihetkien luomisessa. Sävelsirkun arkistosta löytyy runsas valikoima luovaan toimintaan ja sen suunnitteluun."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan

  • "Sävelsirkun äänimaailma on selkeä, huonokuuloisetkin saavat osallisuuden kokemuksia sen avulla. Sävelsirkku on helppo kuljettaa mukana ulkona, sisällä ja erilaisissa tiloissa isoillekin ryhmille sisältöä luomaan."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan


  • "Tänään-ohjelmaa käytämme usein aamuisin, joka päivä. Jumppaohjelmat käytössä päivittäin ja musiikki jumpan taustalla. Tietokilpailut ovat käytössä usein, muistijumppana."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan

  • "Sävelsirkun äänimaailma on selkeä, huonokuuloisetkin saavat osallisuuden kokemuksia sen avulla. Sävelsirkku on helppo kuljettaa mukana ulkona, sisällä ja erilaisissa tiloissa isoillekin ryhmille sisältöä luomaan."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan


  • "Sävelsirkku on oiva tapa rikkoa jäätä asukkaiden ja henkilökunnan välillä. Sirkku on helppokäyttöinen ja sieltä löytyy hurjan paljon kaikkea mielenkiintoista. Myös ujompien hoitajien on helppo hyödyntää ohjelmistoa ja saada jutun juurta asukkaiden kanssa."

    Esperi Hoivakoti Vahtero, virikevastaava Pauliina Pitkänen


  • "Tutut asiat herättävät keskustelua ja muistoja. Pienessä ryhmässä on helppo keskustella ja jakaa muistoja. Suuremmissa ryhmissä osallistujat voivat osallistua esim. viittausäänestyksellä."

    Helsingin kaupunki, Kustaankartanon seniorikeskus /Ia Tanskanen, Anne Nuutinen ja Emilia Högström



  • "Sävelsirkkua on helppo käyttää ja se sisältää todella paljon materiaalia. Otimme palvelun käyttöön helpottaaksemme ja nopeuttaaksemme toimintahetkien järjestämistä"

    Attendo Satumetsän johtaja Marjo Kaplas



  • "Sävelsirkun käyttäminen arjen työvälineenä, perustuu teknologisuudesta huolimatta hoitajan kohtaamiseen asiakkaan kanssa, aitoon vuorovaikutustilanteeseen asiakastyössä."

    Forssan ammatti-instituutti, hoitotyön opettaja Heidi Zadraks ja lehtori Sanna Seppänen


  • "Kun asukkaat ovat yhdessä aamupalalla, laitamme usein Sävelsirkun aamunavauksen soimaan. Siinä käydään läpi mikä päivä tänään on ja päästään esimerkiksi onnittelemaan päivän nimipäiväsankareita Sävelsirkun nimipäiväohjelmilla."

    Esperi Haanojan palvelukeskuksen yksikönjohtaja Anne Koivula


  • "Musiikkivalikoimasta löytyy laajalti asiakkaiden toivomaa musiikkia. Musiikkia käytetään seurustelun taustalla, keskustelun herättäjänä ja tunnelman luojana."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan



  • ”Monipuolinen viriketarjotin, josta hoitajan on helppo valita asukkaan tarpeiden pohjalta juuri heille
    sopivaa ohjelmaa.”

    Villa Isolahti, Vaasa, johtaja Anna-Maija Palo



  • ”Sävelsirkun liikunta, arvoitukset ja musiikkikappaleet ovat suosittuja ja uusia kuvapelejä on mukava pelata isossakin ryhmässä liittämällä tabletti telkkariin.”

    Klaukkalan päiväkeskuksen maanantain ryhmä



  • "Asukkaiden suosikkeja ovat: Musiikki, jumppaohjelmat, ryhmäliikunta, tietokilpailut ja arvoitukset."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan


  • ”Kyllä Sävelsirkku on hieno juttu, kun vielä kehitättekin sitä koko ajan. Sävelsirkkuun kannattaa satsata. Tämän asian on viimeistään nyt korona-aikana ymmärtänyt. ”

    Kirsi Jaakkola, toiminnanjohtaja
    Pihlajantertut ry, Palvelukoti Sylvi



  • ”Sävelsirkku on erinomainen menetelmä toiminnassamme, niin asukkaille kuin hoitajille.”

    Göteborg, Terhi Pekkala


  • "Sävelsirkun vahvuuksia ovat mm: koko, toimivuus ja helppokäyttöisyys. Mukaan otettava. Laaja sisältö, jokaiselle jotakin. Asiakaslähtöisyys."

    Helsingin kaupunki/Kustaankartanon seniorikeskus Päivätoiminta Meripihka/Sirpa Impinen, Sallamaria Pulkkinen ja Sanna Akpan



  • "Erilaiset tieto – ja musiikkivisat ovat lemppareita. Niissä aivonystyrät saavat kyytiä, kun yhdessä mietimme oikeita vastauksia. Jos asukkaat ovat oivia opettajia nuoremmille, toimii myös Sävelsirkku opettajan roolissa."

    Esperi Hoivakoti Vahtero - virikevastaava Pauliina Pitkänen



  • ”Kyllä Sävelsirkku on hieno juttu, kun vielä kehitättekin sitä koko ajan. Sävelsirkkuun kannattaa satsata. Tämän asian on viimeistään nyt korona-aikana ymmärtänyt.”

    Kirsi Jaakkola, toiminnanjohtaja Pihlajantertut ry, Palvelukoti Sylvi, Espoo



  • ”Asukkaat tykkäävät Sävelsirkun sisällöstä ja hoitajien työ helpottuu”

    Esperi Hoivakoti Teerimäki, virikevastaavat Jenni ja Jasmina

Kuntasektori

Sävelsirkkua käytetään asumispalveluissa ja päivätoiminnassa kunnissa, kaupungeissa ja sote-kuntayhtymissä. Sävelsirkku madaltaa kynnystä ryhmätoiminnan toteuttamiseen ja mahdollistaa viriketoiminnan järjestämisen lyhyelläkin valmisteluajalla. Järjestelmä tarjoaa työvälineet hyvinvointia edistävän toiminnan suunnitteluun, järjestämiseen ja seurantaan.
Ylä-Savon SOTE Päiväkeskus Purje
Helsingin kaupunki
Porin perusturva
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
Keski-Uudenmaan Sote-kuntayhtymä
Loimaan kaupunki
Kanta-Hämeen muistiyhdistys
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä Purje
Sallittu myös nuoremmille, Päiväkeskus Purje Iisalmella. Punainen rakennus
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä järjestetään päivätoimintaa kehitysvammaisten erityishuollon palveluna aikuisille kehitysvammaisille sekä autismin kirjoon kuuluville henkilöille.

Lue lisää

Päiväkeskus Purjeessa Iisalmessa Sävelsirkku on ollut käytössä jo lähes 5 vuotta. Sävelsirkkua käytetään myös Sukevalla Päiväkeskus Pirtissä ja Vieremällä Huitulanharjun palvelukodissa ja päivätoiminnassa sekä Kuunsirpissä vammaisten lasten asumis- ja tilapäishoitoyksikössä. Sentinan tiimi kyseli kokemuksia ja Purjeen kuulumisia. Päiväkeskus Purjeen ohjaajien vastaukset kirjasi vastaava ohjaaja Mervi Yli-Hukka.

1. Miten Sävelsirkkua käytetään teillä?
Meillä Sävelsirkkua käytetään seitsemässä (7) eri toimintaryhmässä. Ryhmät ovat kooltaan n. 5 hlön ryhmiä. Ikähaitari on 16-77 vuotta. Tavoitteena on saada mm. asiakkaita keskustelemaan ja muistelemaan asioita, aktivoida heitä liikkumaan, käytämme ohjelman antia myös odottamistilanteissa n. 10min. ajan, jolloin on hyvä ottaa vaikka taukojumppa tai jokin ajankohtainen asia esille. Tällä saatu aikaan sujuvia siirtymiä, kun jonotteluaika ei jää liiaksi. Käytämme Sävelsirkkua ryhmätuokioilla, emme niinkään yksittäiselle henkilölle.

Käytetyimpiä sisältöjä ovat taukojumpat, tuolijumpat, ajankohtaiset asiat, kalenteritoiminto, pelit ja musiikki, nimipäivät. Heijastamme videotykin avulla seinälle esim. pelejä/kuvatietovisoja, jolloin koko ryhmä pääsee osalliseksi. Asiakkaat pitävät erityisesti tietovisoista, joissa on kuva. Suosikkeja ovat myös vanhat tarinat ja musiikki. Käytämme Sävelsirkkua päivittäin. Ohjaajat varaavat toimistossa olevasta kalenterista vuoroja ryhmälleen, koska ohjelma on niin suosittu, että piti varausjärjestelmä kehitellä. Pääasiassa toimintatuokioiden aikaan klo 9.30-11.00 ja 12.30-13.00 ja 13.30-14.00

2. Miten Sävelsirkku soveltuu mielestänne vuorovaikutuksen tai osallisuuden tukemiseen ryhmissänne? Voiko sillä tukea myös motorisia taitoja tai ylläpitää fyysistä toimintakykyä?
Sävelsirkku soveltuu hyvin vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemiseen. Sillä saa hyviä keskusteluja aikaan. Kuvallisia juttuja voisi olla vielä enemmän, jolloin valintoja olisi helpompi asiakkaiden tehdä. Liikuntaosiot soveltuvat fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseen ja harjoitteluun hyvin. Hienomotorisia taitoja pystyy harjoittelemaan esim. tabletilta tehtyjen valintapainallusten kautta.

3. Miten Sävelsirkku vaikuttaa ohjaajien työhön?
Mikä siinä on hyvää ja mitä voisi kehittää edelleen?
Ohjaajat pystyvät antamaan konkreettista neuvontaa ja ohjausta esim. jumppatuokioilla ja asiakkaita aktivoi tekemään, kun välillä eri kuin ohjaajan ääni ohjaakin liikkeitä. On nopeasti otettavissa käyttöön ja pystyy lyhyitäkin pätkiä joustavasti pitämään. Vapauttaa ohjaajan työaikaa esim. materiaalin hankinnalta, kun laitteelta löytyy kaikki.

4. Päiväkeskus Purjeen ohjaajat ja asiakkaat ovat aktiivisesti osallistuneet Sävelsirkun joulukalenterin tekemiseen vuosittain. Teiltä saatuja terveisiä ja muisteluja osaamme Sentinan tiimissä jo odottaa! Toteutuuko toiveemme tänäkin vuonna?
😊 Kyllä toteutuu 😊

5. Mitä muuta haluaisitte kertoa yhteistyöstä, Sävelsirkusta tai omasta työstänne?
On mukava ollut olla kehittämässä Sävelsirkkua yhteistyössä.
Helsingin kaupunki, Kustaankartanon seniorikeskus

ASUKAS ON AINA KESKIÖSSÄ
Sävelsirkku tabletti
Sävelsirkkua on hyödynnetty Kustaankartanon seniorikeskuksessa jo pitkään toimintakykyä tukevan ja kulttuurisen toiminnan välineenä.

Palvelua käytetään monipuolisesti kulttuuritoiminnassa, toimintaterapiassa, päivätoiminnassa ja asumispalveluissa arjen ilon tuojana.
DIGITAALISUUS TUKEE KUSTAANKARTANOSSA KOHTAAMISIA

Kustaankartano on edelläkävijä teknologian hyödyntämisessä hoitotyössä. Parhaimmillaan digitalisaatio edistää vuorovaikutusta ja ihmisläheisyyttä, kertoo palvelupäällikkö Sirpa Impinen. Esimerkiksi koronan vuoksi vähentyneiden liikunta/terapia – ja kulttuuripalveluiden jatkaminen asukkaiden kanssa on ollut mahdollista Sävelsirkun avulla.

Kustaankartanossa henkilöstö viihtyy ja pitää työstään. Sirpa Impinen kertoo, että työhyvinvoinnin kyselyissä nousee myös esille henkilökunnan halu tehdä asioita yhdessä asukkaiden kanssa. Sävelsirkusta löytyy runsas valikoima aineistoa luovaan toimintaan ja sen suunnitteluun. Ilo, huumori ja lämpö ovatkin läsnä Kustaankartanon jokaisessa päivässä.

Tutustu alla Kustaankartanon kulttuuriohjaajien ja toimintaterapeuttien kokemuksiin Sävelsirkusta.
Palmu-Porissa vietetään virikkeellistä elämää
Palmu-Pori
Sävelsirkkua käytetään Palvelukoti Palmu-Porissa aktiivisesti. Kun käyttö aloitettiin viime syksynä, oli osa asukkaista aluksi epäileväisiä ”Sirkuttajan” suhteen. Nyt asukkaat ovat jo niin tottuneet Sävelsirkkuun, että kaipaavat sitä, ellei se ole ryhmätoiminnassa mukana. Näin kertoo esihenkilö Pia Jeskanen Porin perusturvasta.
”Palvelukoti Palmu-Porissa on kaksi yksikköä, alakerrassa Dyyni ja yläkerrassa Keidas. Sävelsirkku on käytössä molemmissa kerroksissa. Yksiköissä on kaksi päätyä, missä sijaitsee asukashuoneet. Sävelsirkku on molemmissa kerroksissa käytössä päivittäin.

Alakerrassa ennen aamupalaa soitetaan päivän ohjelma molemmissa päädyissä. Katsotaan myös, mitä muuta mielenkiintoista päivän ohjelmaan liittyen löytyy esim. kyseisen päivän henkilöistä ja tapahtumista uutissähkeitä, henkilökuvia tai musiikkia. Asukkaat pyytävät usein soittamaan lopuksi jonkin tietyn artistin kappaleita. Yläkerrassa Sävelsirkusta kuunnellaan ohjelmaa aamupalan jälkeen.

Ryhmätoiminnassa Sävelsirkku on osana tuokioita. Joka arkipäivä on kuntouttavana toimintana tuolijumppa klo 10 ja jumpan jälkeen pelataan liikunnallisia pelejä. Sävelsirkusta valitaan sopiva tuolijumppa ja liikunnallisiin peleihin sopiva musiikki. Toisinaan jumpataan myös ilman Sävelsirkkua vaihtelun vuoksi.

Sävelsirkun kera ryhmätoimintaa on myös klo 13 ja klo 14.30 arkisin. Sävelsirkusta ryhmiin ovat suosittuja päivän ohjelma, toivemusiikki, levyraati ja murrevisat. Keskustelua herättää päivittäin mainitut henkilöt ja tapahtuma, joista haemme lisätietoa vielä googlesta Sävelsirkun lisäksi. Celia äänikirjat ovat meillä uutuutena Sävelsirkussa, josta muutama asukas on kovin iloinen. Viikonloppuisin hoitajat käyttävät Sävelsirkkua pienryhmissä ajan salliessa.

Asukkaat, jotka eivät syystä tai toisesta osallistu ryhmätoimintaan, saavat virikeohjaajan vieraakseen arkisin Sävelsirkun kera. Usein jo päivän ohjelma herättää asukkaan ja virikeohjaajan välillä keskustelua ohjelmista. Iltaisin ja viikonloppuisin omahoitajat kuuntelevat asukkaiden kanssa Sävelsirkusta ohjelmaa. Näin myös huoneissaan olevat asukkaat hyötyvät Sävelsirkusta. Sävelsirkku on lisännyt todella paljon huoneessa olevien päivän virikkeellisyyttä. Osa asukkaista olivat aluksi epäileväisiä Sävelsirkun suhteen. Asukkaat ovat jo tottuneet Sävelsirkkuun ja osa kaipaakin sitä, jos se ei ole ryhmätoiminnassa mukana jostain syystä.

Hoitajat ovat ottaneet Sävelsirkun hyvin vastaan. Heidän mielestään Sävelsirkusta löytää ohjelmaa helposti, jolloin pienellä vaivalla saa järjestettyä viriketuokion, vaikka ei olisi aiemmin järjestänyt sellaista. Kaikki hoitajat eivät ole luontaisia keskustelijoita asukkaan kanssa ilman hoidollisia asioita, jolloin Sävelsirkusta saa helposti myös jutun juurta.
Virikkeistä vastaava Sirpa Laisi pitää Sävelsirkkua hyvänä asiana, ei tarvitse tulostaa viriketuokioihin materiaalia koneelta enää niin paljon kuin aiemmin. Aikaa säästyy tosi paljon ja sen voi käyttää asukkaiden huoneissa vieraillen kera Sävelsirkun.

Palmu-Porissa käytetään Sävelsirkkua todella paljon. Se onnistuu koska virikeohjaajalla on usein työllistämistuella oleva ihminen apunaan ja tällä hetkellä heitä on kaksi, näin pystymme toteuttamaan virikkeitä laajalti.
Tämän kaiken onnistumiseen tarvitaan viime kädessä esihenkilö, joka on innostava ja kannustaa työntekijöitään toteuttamaan viriketoimintaa laajalti koska asukkailla on oikeus elää virikkeellisessä palvelukodissa.

Esihenkilö seuraa raporteista Sävelsirkun käyttöä, miten paljon asukkaat osallistuvat virikkeisiin ja mitkä virikkeet ovat suosituimpia. Raportteja olisi tulevaisuudessa tarkoitus hyödyntää niin että omaisille voisi lähettää yksilökohtaisen raportin viriketoimintaan osallistumisesta. Sävelsirkun tiimi vielä kehittää tätä ominaisuutta.”
VALVO JA VARMISTA OSALLISUUS - MUTTA MITEN?
Blogiteksti Katriina Niemelä

Aloittelemme ikääntyneiden palveluissa vuotta 2021 uuden lainsäädännön ja laatusuositusten kanssa. Niissä meitä johtajia opastetaan muun muassa ”hyödyntämään eri järjestelmien tuottamaa laatutietoa iäkkäiden henkilöiden palvelujen laadun parantamiseksi ja kehittämiseksi. Sekä julkaisemaan laatutietoa avoimesti tarkoituksenmukaisia tiedonjakelukanavia hyödyntäen”.

Ikääntyneiden palveluista vastaavana johtajana ja järjestämisvastuussa olevana virkamiehenä huomaan miettiväni kuumeisesti, miten ottaa koppia ja varmistaa laatusuositusten ja lainsäädännön mukaisen toiminnan toteutuminen. Erityisesti vanhuspalvelulakia ja laatusuosituksia lukiessani jäin miettimään osallisuutta ja ikääntyneiden osallistumismahdollisuuksia. Ehkäpä siksi, koska loppusyksystä serkkuni konsultoi minua hetkessä, jolloin hänen Maija-äitinsä muistisairauden edetessä joutui muuttamaan omasta kodistaan läheiseen palvelukotiin. Serkkuni kysyi tuolloin, millaisia paikkoja palvelukodit ovat? Voiko siellä enää touhuta mitään järkevää? Saako päättää omista asioista siltä osin, kun siihen vielä kykenee? Onko palvelukodissa juttuseuraa ja voiko siellä ystävystyä muiden asukkaiden tai hoitajien kanssa? Onko mitään ohjelmaa päivisin, voiko ulkoilla jne…, paljon erilaisia kysymyksiä aiheeseen liittyen.

Miten minä osaltani voin varmistaa, että valvontavastuullani olevissa palvelukodeissa olevat asiakkaat voivat tuntea yhteenkuuluvuutta ja että heillä on vapaasti valittavanaan mieleisiä, erilaisia osallistumisen mahdollisuuksia? Ja, että heillä on päivisin ohjelmaa, järkevää, mielekästä puuhaa, ulkoilumahdollisuuksia sekä juttuseuraa? Asioita, joita omallekin äidilleni toivoisin vastaavassa tilanteessa voivani varmistaa.

Tiedolla johtamisen ja digitalisaation puolesta puhujana, mittareita ja mittaamista sekä systemaattisia toimintamalleja rakastavana ajatukseni siirtyvät erilaisiin käytössämme oleviin tietojärjestelmiin ja teknologiaan. Osaanko johtajana ottaa ja olenko ottanut kaiken irti käytettävissä olevista digitaalisista järjestelmistä ja ohjelmistoista valvonnan, seurannan ja johtamisen näkökulmasta? No en varmasti!

Ensimmäisenä tätä miettiessäni tulee mieleeni Sävelsirkku: juuri osallisuuden, yhteenkuuluvuuden, arjen aktiivisuuden ja erilaisten osallistumismahdollisuuksien palvelutuote, jota johtamissani organisaatioissa on käytetty jo useampien vuosien ajan. Sävelsirkku on asiakkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja kuntoutumista edistävää toimintaa mahdollistava monipuolinen sisältöpalvelu ja helppokäyttöinen digitaalinen työväline hoitajille.

Mutta mitä mahdollisuuksia Sävelsirkku voisi tarjota minulle johtajana ja valvovana virkamiehenä? Entä serkulleni omaisena, joka huolehtii ja potee ehkä huonoa omaatuntoakin jouduttuaan saattelemaan Maija-äitinsä pois omasta kodistaan? Surffailin hetken Sävelsirkun raportoinnin syövereissä ja kokosin ajatuksiani aikaisemman kokemuksen perusteella. Tästä tuloksena päässäni syntyi prosessi, joka lyhennettynä kulkisi kutakuinkin seuraavasti:

Palvelukodissa, jonne Maija on muuttanut, on käytössä Sävelsirkku- ohjelmistopalvelu. Sinne on moniammatillisena tiimityönä laadittu monipuolinen viikko-ohjelma, jossa on muun muassa huomioitu sekä asukkaiden muistiin/vuorovaikutukseen että fyysisen toimintakyvyn tukemiseen liittyvät sisällöt. Ryhmät on koottu asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan siten, että samankaltaisia tarpeita omaavat on sijoitettu omiin ryhmiinsä. Asukkaat ovat tutustuneet toisiinsa, tulleet toisilleen tutuiksi ja ryhmäytyneet. Laaditun viikko-ohjelman mukaisesti hoitajat kukin vuorollaan toteuttavat ohjelmaa päivittäin aamu- ja iltavuoroissa, kuten palvelukodin yhteisessä palaverissa on sovittu.

Lähiomaisena serkkuni saa Sävelsirkun Läheisviestinnän kautta tiedon palvelukotiin seuraavalle viikolle suunnitelluista aktiviteeteista. Palvelun raportointiominaisuuden kautta serkkuni saa automaattisesti tiedon mobiililaitteeseensa kaikista ryhmistä, joihin Maija-äiti on osallistunut. Tämä edellyttää vain sitä, että kokoontuvat ryhmät on palvelukodissa tallennettu Sävelsirkkuun ja ryhmän ohjannut hoitaja merkkaa aina kuhunkin pidettyyn ryhmään osallistuneet asukkaat ohjelmaan. Viikoittain serkkuni saa kuvia erilaisista ryhmätilanteista ja tapahtumista, joissa hänen äitinsä on ollut mukana. Tämän lisäksi hän voi myös itse halutessaan lähettää äidilleen kuva- ja videoviestejä palvelukotiin. Serkkuni on tyytyväinen ja helpottunut. Maija-äiti viihtyy, hänellä on mieleistä tekemistä, hänen toimintakykynsä on jopa parantunut ja hän on saanut uusia ystäviä palvelukodissa. Aikaisemmin päivittäin tulleita ikäväpuheluita tulee serkulleni nyt enää harvoin. Hänelle on myös sovittu tehtävä ulkoilla Maija-äidin kanssa vierailujen yhteydessä 3-4 kertaa viikossa. Tällöin he kävellessään samalla voivat jutella ja vaihtaa kuulumisia.

Valvontavastuussa olevana virkamiehenä olen suunnitellut valvontaa varten raportointityökalun, jonka avulla voin varmistaa, että osallisuuteen, toiminnallisuuteen ja asukkaiden osallistumismahdollisuuksiin liittyvät laatuvaatimukset täyttyvät valvontavastuullani olevissa palvelukodeissa. Palvelukodit raportoivat minulle kuukausittain viikko-ohjelmansa ja sen toteutumisen. He raportoivat pidettyjen ryhmien ja toiminnallisten tuokioiden määrän. He raportoivat asiakaskohtaisesti toteutuneen aktiviteetteihin osallistumisen minuutteina/asiakas. Tämä kaikki tapahtuu sovitun käytännön mukaisesti kehitetyn raportointityökalun avulla. Mikäli palvelukodissa on käytössä Sävelsirkku, se voi hyödyntää palvelun raportointiominaisuutta tietoja kootessaan. Tällöin tarvittavat tiedot saadaan automaattisesti kerättyä nopeasti ja helposti. Palvelukoti voi lisäksi hyödyntää raportointia varten keräämäänsä tietoa myös oman toimintansa ja hyvän hoidon näkyväksi tekemisessä.

Ehkä nyt olen askeleen lähempänä osallisuuden ja osallistumismahdollisuuksien todentamista ja valvontavastuullani olevien palvelukotien toiminnan laadun varmistamista? Ja samalla voin todeta ehkä hieman paremmin osaavani ottaa hyötyä irti käytettävissä olevista digitaalisista järjestelmistä! Niitä tässä esimerkkitapauksessani edusti Sävelsirkku. Eli aivan kuten ohjelmistotoimittaja lupaa: ”Digitaalisilla palveluilla työprosessia voidaan sujuvoittaa yhteiseksi hyväksi”. Tämän lisäksi voitaisiin lisätä lupaus: ”Digitaalisilla palveluilla valvontaprosessia voidaan sujuvoittaa yhteiseksi hyväksi” tai miltä kuulostaisi ”Fiksu johtaja osaa hyödyntää valvontaprosessissaan digitaalisia palveluita”?

Katriina Niemelä
Tulosaluejohtaja, Hoidon ja hoivan palvelut
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä

RAI-asiantuntija GeroFuture Oy

KeuSote / Kotokartano Mäntsälä kokemuksia

SÄVELSIRKKU AKTIVOI TOIMINNALLISUUTEEN KOTOKARTANOSSA
Uutiskirjeen hahmot
Sävelsirkku on hyvin moninaisessa käytössä Kotokartanossa Mäntsälässä. Sitä hyödynnetään päivittäisten viriketuokioiden lisäksi myös yksilötyöskentelyssä. Yksittäisen asukkaan kanssa keskitytään hänelle mielihyvän ja mielen hyvinvoinnin tukemiseen asukkaalle kiinnostavista aiheista. Asukkaat pääsevät itse suunnittelemaan mitä kulloinkin tehdään. Sävelsirkkua on helppo käyttää ja se tuo leppoisaa tunnelmaa päiviin kertoo palveluasumisen esimies Tuula Julkunen.

"Erittäin hyvä apuväline hoitajille".
Lisää Kotokartanon henkilökunnan ajatuksia Sävelsirkusta alla olevilla videoilla.

KeuSote / Sanna Salmisen haastattelu 02/2020

"Keusotessa ikäihmisten päivätoiminnoissa otettiin puolivuotta sitten Sävelsirkku käyttöön. Kuntayhtymään siirryttäessä yhtenä tavoitteena on ollut yhtenäistää palveluja ja toimintoja sekä tuottamaan tasalaatuista palvelua kaikkien kuntien alueella."

Sävelsirkku työvälineenä ja työtapana toiminnan suunnittelussa.
"Sävelsirkku on toiminnan suunnittelussa tukena ja apuna ja Sävelsirkun avulla on mahdollista jakaa suunnittelutyötä ja suunnittelutyön jakaminen tukee toiminnan suunnitelmallisuutta. Päivätoiminnat voivat jakaa hyviä vinkkejä keskenään."

Palaute asiakkailta ja ohjaajilta. Onko päästy tavoitteisiin?
"Palaute on ollut positiivista, sekä asiakkailta että työntekijöiltä. Sävelsirkku on ollut tosi paljon käytössä kaikissa päivätoiminnoissa ja sitä käytetään päivittäin. Asetettuihin tavoitteisiin on päästy ja ne on jopa ylitetty reippaasti."

Miten uusi toimintamalli johdetaan käytäntöön?
"On hyvä olla hyvä perehdytys ja että henkilöstö on mukana alusta saakka ja henkilöstö on sitoutunut toimintamalliin. Kun on yhdessä asetettu tavoitteet, niin silloin kaikki niihin myös pyrkii. Toimintamallin käyttöönotto tai sen juurruttaminen tulee olla järjestelmällistä."
Keski-Uudenmaan Sote-kuntayhtymä, toiminnansuunnittelija Sanna Salminen

Sävelsirkku-kokemuksia kuntouttavasta päivätoiminnasta Loimaalta

TYÖ TEKIJÄÄNSÄ KIITTÄÄ
Kranssi Loimaalta
”Työt ei lopu tekemällä eikä uni nukkumalla" näin sanoo Tuija Paakkunainen, jolla on 45 vuoden työura Loimaalla hoitajana ja kuntouttavan päivätoiminnan ohjaajana. Työ on ollut palkitsevaa. Se on muuttunut paljon vuosien aikana, kuten maailmakin ja ikäihmiset sen mukana, kertoo Tuija. 
”Ikäihmiset ovat todella sydämellisiä ja viisaita. Olenkin saanut heiltä paljon mukavaa tietoa ja oppinut paljon. Vaikka he ovat nähneet kovia aikoja, useimmat ovat silti tyytyväisiä elämäänsä. Huumorilla varustetut ihmiset selviytyvät yleensä hyvin”, Tuija Paakkunainen summaa.

Loimaalla Sävelsirkkua on käytetty jo yli 10 vuotta. ”Aloin käyttää sitä vanhaa masinaa, joka painoi melko lailla. Nykyinen Sävelsirkku laitteineen on todellakin kelpo väline ja helppo käyttää. Ohjaajaa helpottaa, kun ei tarvitse itse olla koko ajan äänessä. Ja kaikilla ihmisillä on vielä erilainen ulosantikin, Sävelsirkku helpottaa tässäkin asiassa. Nykyaikana kun aikakin on kortilla, helpottaa päivittäisiä toimia, kun on valmiita ohjelmia. On myös hyvä, että järjestätte koulutuksia Sävelsirkun käyttöön.”

Lopuksi vielä Tuijalta terveiset kaikille Sävelsirkun käyttäjille ”Kouluttakaa käyttäjiä työpaikoilla ja nauttikaa Sävelsirkun tarjoamasta palvelusta. On hintansa väärtti!"

Koko Sentinan tiimi kiittää lämpimästi Tuijaa yhteistyöstä!
”Oman elämäni sävelet -hankkeen avoimessa ryhmätoiminnassa Kanta-Hämeessä testasimme Sävelsirkkua kuukauden ajan keväällä 2022. Ryhmiimme osallistuneet henkilöt olivat eri ikäisiä senioreita, joista osalla oli varhaisvaiheen muistisairaus, osalla jo hiukan pidemmälle edennyt muistisairaus ja osalla ei ollut muistin pulmia lainkaan. Ryhmissämme oli 4-20 henkilöä kerralla. Äänitiedostojen kuuntelu ryhmässä oli mielenkiintoinen tilanne. Kun piti keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan eli kuuntelemiseen, oli koko ryhmä hyvin valppaassa tilassa ja tilanne oli samaan aikaan hyvin rauhallinen. Keskittyminen hetkeen ja tilanteeseen oli yhtä vahvaa niin pienissä kuin suurissakin ryhmissä ja kuunnelluista teemoista syntyi vilkasta keskustelua. Suurin ilo syntyi vanhoista tutuista lauluista!”

Milka Lintinen / hankevastaava / Oman elämän sävelet - musiikki muistisairaan hyvinvoinnin tukena -hanke / Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry
"Asukkaat ovat oppineet pyytämään Sävelsirkku-tuokiota. Sävelsirkku on meillä käytössä joka päivä: visailuja, jumppia ja musiikkia käytetään paljon. Visailut eläimistä, kaupungeista ja vanhoista esineistä ovat mieluisimpia visailuja."

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä

Yksityinen ja kolmas sektori

Sävelsirkku tarjoaa stukturoidun työmallin hyvinvointia edistävään toimintaan. Palvelu tuo työvälineitä tiedolla johtamiseen, läheisviestintään sekä läpinäkyvyyden lisäämiseen.
Esperi Hoivakoti Vahtero
Humana Hotkunranta
Palvelukoti Kokkila
Pihjalatertut ry, palvelukoti Sylvi 
Humana Kotikylä Lipporanta
Tammenlehväkeskus
Attendo Tupuri
Esperi Palvelukeskus Haanoja
Mehiläinen Mainiokoti Meri
MEREO/ Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry
Humana asumispalvelut
Forssan ammatti-instituutti
Loistohoiva
Yhdessä tekemisen meininkiä Esperi Hoivakoti Vahterossa

Esperi Hoivakoti Vahterossa vietetään päivittäin aikaa erilaisten virikkeiden parissa. Sävelsirkku on antanut mahdollisuuden monipuoliseen aktiviteettiin ja näyttänyt myös asukkaista uudenlaisia puolia. Leikkimielinen kilpailuhenkisyys lämmittää kylmempinäkin päivinä mieltä, kun huomaa kuinka osallistujat heittäytyvät mukaan.

Henkilökunnan on helppo napata Sirkku kainaloon ja pitää pieniäkin hetkiä sopivan tilaisuuden tullen, kertoo virikevastaava Pauliina Pitkänen Vahterosta. Sävelsirkun ansiosta onkin moni huomannut, ettei ilotulitteita taivaalle tarvita jotta saadaan mukavia yhteisiä hetkiä ja muistoja. Näitä yhdessä pakkaamme takataskuihimme ja muistojen matkalaukkuihin. Katso kokemukset kokonaisuudessaan alla olevasta videosta.

Lue lisää


Pyrimme päivittäin viettämään aikaa yhdessä asukkaidemme kanssa erilaisten virikkeiden parissa. Useasti muutama asukas kerkeääkin kysymään päivän ohjelmaa, ennen kuin olemme kerenneet sen kummempaa miettimään.

Uudemmat asukkaat tulevat ensimmäistä kertaa ujosti mukaan, mutta seuraavilla kerroilla osallistuminen on helpompaa. Korona- aikana rajoitusten takia olemme pienentäneet ryhmä kokoa kuitenkin niin, että jokaiselle halukkaalle annetaan mahdollisuus osallistua talon tapahtumiin. Se ilo, nauru ja yhdessä tekemisen meininki on jotakin sanoin kuvaamattoman upeaa. Hymyillä ja kiitoksilla jaksaa pitkälle. Myös huumori on iso osa arkea ja virikkeitämme. Olemmekin huomanneet, että monella asukkaalla on samankaltainen huumori. Mahdollisille virheille ja kömmähdyksille nauretaan yhdessä ja jatkamme niistä huolimatta kohti elämänpolkuja.

Elämänpoluista puheenollen – asukkaamme ovat myös hyviä opettajia meille nuoremmille. Heiltä saa hyviä neuvoja viriketuokioissa, kun he innostuvat muistelemaan, miten he ovat jonkun asian ennen tehneet. Historian lehdet havisevatkin useasti kodissamme, kun palaamme vuosikymmeniä ajassa taaksepäin. Matkustaminenkin on tehty helpoksi, nopeaksi ja halvaksi. Riittää kun istuu asukkaiden kanssa ja yhtäkkiä huomaatkin olevasi vaikka 1950- Helsingissä tai lapsuusajan heinätöissä.

Sävelsirkku on oiva tapa rikkoa jäätä asukkaiden ja henkilökunnan välillä. Sirkku on helppokäyttöinen ja sieltä löytyy hurjan paljon kaikkea mielenkiintoista. Myös ujompien hoitajien on helppo hyödyntää ohjelmistoa ja saada jutun juurta asukkaiden kanssa. Erilaiset tieto – ja musiikkivisat ovatkin lemppareita. Niissä aivonystyrät saavat kyytiä, kun yhdessä mietimme oikeita vastauksia. Jos asukkaat ovat oivia opettajia nuoremmille, toimii myös Sävelsirkku opettajan roolissa. Erilaisista tietopaketeista oppii jokainen jotakin uutta. Sävelsirkun sekä virikkeiden pitäminen ylipäätänsä on kuin pingiksen pelaamista – ilman pingispöytää, mailaa ja palloja. Yhdessä pallottelemme ja heittelemme toisillemme ideoita, oppeja ja muistoja. Ja mikä parasta, jokainen on ansainnut kaikilla kerroilla kultamitalin. Mitaleja parempaa kuitenkin on aktiviteeteista saatu tunnelma.

Sävelsirkku on antanut mahdollisuuden monipuoliseen aktiviteettiin. Se on näyttänyt myös asukkaistamme uudenlaisia puolia, esimerkiksi kilpailuissa. Leikkimielinen kilpailuhenkisyys lämmittää kylmempinäkin päivinä mieltä, kun huomaa kuinka osallistujat heittäytyvät mukaan. Henkilökunnan on helppo napata Sirkku kainaloon ja pitää pieniäkin hetkiä sopivan tilaisuuden tullen. Sävelsirkun ansiosta onkin moni huomannut, ettei ilotulitteita taivaalle tarvita saadakseen mukavia yhteisiä hetkiä ja muistoja, joita yhdessä pakkaamme takataskuihimme tai muistojen matkalaukkuihin. Kun Sävelsirkkua on oppinut käyttämään, on myös helppo ottaa asukkaat mukaan yhteisten hetkien järjestämiseen ja antaa heidän päättää/tehdä toivomuksia mitä he haluavat tehdä. Olemmekin huomanneet, että myös se tekee yhteisistä hetkistä henkilökohtaisemman, kun he saavat vaikuttaa tekemisiin.

Ei ole viriketuokioita, jonka jälkeen asukkaamme ei kiittäisi hetkestä. Yhteenkuuluvuuden tunne poistaa koti-ikävää ja mahdollisia surullisia ajatuksia. Muutama onkin jälkeenpäin tullut erikseen vielä uudestaan kiittämään, kuinka jaksamme ja kerkeämme antamaan omasta ajastamme heille kivoja hetkiä. Nämä vilpittömät ja aidot kiitokset ovat ehdottomasti parhain palaute mitä voi saada. Lähes 100- vuotiaat asukkaamme ovat kuitenkin ansainneet kaiken hyvän olon ja turvallisuuden tunteen. Tunteen, että heistä välitetään – niin paljon he ovat kuitenkin tehneet eteemme.

Teksti ja kuvat Esperi Hoivakoti Vahtero / virikevastaava Pauliina Pitkänen
Hotkunranta Kuusamossa
Humana Hotkunranta
Luontoaiheiset äänimaisemat, tietovisat ja kuvapelit ovat aina olleet suosittuja Sävelsirkussa. Lisäsimme nyt Tänään-sivulle päivittäin vaihtuvan luontovideon ja äänimaiseman uuteen Luontohetki-osioon.

Hotkunrannan väki Kuusamosta pääsi ensimmäisenä pilotoimaan uutuutta. Luontohoiva-ohjaajien Anu Arokiven ja Sari Kallion mukaan on hienoa voida mahdollistaa luontokokemuksia hoitotyössä. Luontohetket ovat aktivoineet asukkaita ja syventäneet moniaistista vuorovaikutusta. Ne ovat tuottaneet jopa liikutuksen ja lumoutumisen tunteita tunnemuistin heräämisen myötä.

Hotkunrannan asukkaat kertovat kokeneensa tuokioissa mukavia luontohetkiä ja kesäistä tunnelmaa yhdessä henkilökunnan kanssa. Hetket ovat nostaneet mieleen muistoja mm. juhannuskokolla olosta. Luontohoiva muodostuukin sopivista aineistosta ja ihmisten yhdessä olemisesta, tiivistää Sari Kallio. Anu Arokiven mielestä luontohetket "tarjoavat myös työhön hengähdystauon, kun saa olla itselle tärkeän asian äärellä".

Sävelsirkku tukee oma-aloitteisuutta Kokkilassa
Palvelukoti Kokkila
Sävelsirkun käyttö on meillä arkipäivää, kertoo Heli Kaupinsalo Palvelukoti Kokkilasta. "Asukkaat toivovat musiikkia muistelumielessä tai uusien kokemusten avaamiseen. Musiikki herättää paljon keskustelua ja iltaisin se luo rauhoittumisen tunnelmaa ennen nukkumaan menoa.

Päivisin pelituokiot pienissä ryhmissä ovat suosittuja. Kuvassa asukkaat Eila, Terttu, Kaiku ja Riitta sekä lähihoitajat Anne ja Elina pitävät viriketuokiota, jossa kisataan kuvapeliä päättymään täysillä pisteillä. Toisinaan kuvat ovat haastavia, jolloin asukkaat yhdessä miettivät kuvien sisältöä.

Sovellamme päivittäin paljon Sävelsirkun ohjelmistoa ja kannustamme asukkaiden oma-aloitteisuutta niin peleissä kuin muissakin Sävelsirkun tarjoamissa virikeohjelmissa", Heli toteaa.

Pihlajantertut ry, Palvelukoti Sylvi, Espoo
Espoon Viherlaaksossa sijaitsevan Sylvikodin toiminnanjohtaja Kirsi Jaakkola kertoo, että asukkaille pyritään luomaan päivittäin onnistumisen kokemuksia. Palvelukodissa tavoitellaan sitä, että asukkaat voivat säilyttää tässäkin elämän vaiheessa omat tutut tapansa ja tottumuksensa. Lisäksi vaalitaan hyviä suhteita omaisiin ja ystäviin. Tämä näkyy myös joulun ajan ohjelmassa:

Meillä jouluun aletaan valmistautumaan jo marraskuun puolella. Ilolla muistellaan esimerkiksi lapsuuden parhaita joulumuistoja. Viime vuonna asukkaat maalasivat kynttilöitä lahjaksi läheisilleen.
Nyt saakin ruveta jännittämään, että mitä kivaa tämän vuoden paketti pitää sisällään, kertoo Sävelsirkku-yhteyshenkilömme Pia Savolainen Sylvikodista.


Humana Hoiva Oy Lipporanta / Talvikki Ranta-Ylitalon haastattelu
Talvikki Ranta-Ylitalo
Haastateltavana fysioterapeutti (AMK) Talvikki Ranta-Ylitalo, joka työskentelee Humana Hoiva Oy:n Lipporannan tehostetun palveluasumisen yksikössä palveluvastaavana ja fysioterapeuttina.

Talvikilla on kokemusta Sävelsirkusta jo opiskeluajoilta. Hän on myös suunnitellut ja toteuttanut Sävelsirkkuun liikuntaohjelmia itsekin. Talvikki kannustaa hoitajia ottamaan Sävelsirkun liikuntaohjelmat säännölliseen käyttöön ikäihmisten iloksi ja hyödyksi. Sentinan tiimi kysyi neljä kysymystä ja yhden bonuskysymyksen :-)
Liikunnan tiedetään vaikuttavan monella tapaa hyvinvointiimme. Mitä hyödyllisiä vaikutuksia sillä on erityisesti ikääntyneiden elimistössä?
Liikunta vaikuttaa elimistön aineenvaihduntaan sitä kiihdyttävästi ja voi auttaa lievittämään stressiä. Liikunta edistää psyykkistä hyvinvointia ja liikunnan avulla on mahdollista myös alentaa liikapainoa ja verenpainetta.

Kuntoa voidaan kehittää vielä hyvinkin iäkkäänä. Mitä hyötyä säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on toimintakykyyn (hoivakodissa tai palvelukodissa asuvalle henkilölle)?
Säännöllisellä ja monipuolisella liikuntaharjoittelulla saadaan vähintäänkin ylläpidettyä toimintakykyä, joka auttaa elämänlaadun ja mielekkyyden säilymisessä. Mitä parempana toimintakyky säilyy, sitä enemmän myös pystyy itse tekemään esimerkiksi päivittäisiä toimia. Jos ajatellaan ihan elimistön toimintaa, niin säännöllisellä ja monipuolisella liikunnalla saadaan kehitettyä ja ylläpidettyä lihasvoimaa ja -kestävyyttä sekä tasapainoa. Joskus voi toki olla tilanne jonkin sairauden vuoksi, että emme pysty edistämään tai ylläpitämään toimintakykyä, vaan tavoitteenamme on hidastaa toimintakyvyn heikkenemistä. Näissäkin tilanteissa liikkuminen on avainasemassa. Liikunnan avulla voidaan vaikuttaa kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn, ei vain pelkästään fyysiseen. Toimintakykymme on kokonaisuus, joka koostuu fyysisen osan lisäksi psyykkisestä ja sosiaalisesta toimintakyvystä. Liikunnalla voidaan vaikuttaa kaikkiin toimintakyvyn osa-alueisiin ja Sävelsirkun liikuntaohjelmat sopivat mainiosti kokonaisvaltaisen toimintakyvyn kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Miten Sävelsirkkua voi/kannattaa hyödyntää liikunnan toteuttamisessa asukas-tai asiakasryhmissä tai yksilöllisesti?
Sävelsirkkua voi hyödyntää sekä yksilöllisesti että asiakasryhmissä. Meillä Sävelsirkku on käytössä päivittäin ainakin aamupäivän ja iltapäivän virikkeen yhteydessä, jolloin monipuolisesti soitamme ja ohjaamme sieltä jumppia, erilaisia visailuja ja vanhoja uutissähkeitä. Sävelsirkusta hyödynnämme myös musiikin toistopalvelua joko itse suunnitellun jumpan taustalle tai ihan vain musiikin kuuntelemiseen.

Antavatko Sävelsirkun liikuntaohjelmat riittävästi tukea hoitajille liikuntahetkien toteutukseen turvallisesti ja riittävän monipuolisesti? Olisiko kuitenkin parempi jättää liikunnan toteutus liikunta-alan koulutuksen saaneille ammattilaisille?
Sävelsirkun jumpat on suunnitellut liikunta-ja/tai kuntoutusalan ammattilaiset ajatellen turvallisuutta ja pääkäyttäjäryhmän erityispiirteitä. Pääsääntöisesti Sävelsirkun liikuntaohjelmat antavat tarpeeksi tukea hoitajille. Joissakin tilanteissa voi olla hyvä saada esimerkiksi fysioterapeutilta ohjeistuksia tarkempiin suoritusohjeisiin ajatellen nyt vaikka tilannetta, jossa hoivakodin asukas on käynyt lonkan tekonivelleikkauksessa ja leikkauksen jälkeen on liikerajoitteita.

Nimeä yksi Sävelsirkun liikuntaohjelma, joka on saanut Sinun ryhmäsi erityisesti innostumaan liikuntahetkestä. Miksi juuri siitä pidettiin Lipporannan palvelukodissa Oulussa?
Keskivartalojumppa istuen -Matalan torpan balladi. Se on mukaansatempaava, iloinen ja sopivan yksinkertainen jumppa.
Tammenlehväkeskus / Suvi Vanhalan ja Hanna Nyrhisen haastattelu
Tammenlehväkeskus käyttämässä Sävelsirkkua
Kulttuurikuntouttajat Suvi Vanhala ja Hanna Nyrhinen Tammenlehväkeskuksesta Tampereelta Sävelsirkun kuvavisan äärellä.

”Hyppäsin osastotyöstä toukokuussa kulttuurikuntoutuksen pyörteisiin ja sain oivan tilaisuuden esitellä Sävelsirkkua osastokerhojen merkeissä, teemalla Miten käytän Sävelsirkkua? Se on helppoa! Asiakkaat innostuivat luontovisailusta, tuolijumpasta ja musiikista upeasti.” Näin kertoo Hanna Nyrhinen Tammenlehväkeskuksesta Tampereelta.
Otimme ryhtiliikkeen ja viritimme Sävelsirkun ääneen meidän kahdeksalla osastollamme. Kävimme kerhoissa asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa läpi käyttöoikeuksien varaamisen ja sisällölliset ehdotukset, kuten päivän tervehdyksen ja siihen sopivan laulun kuuntelun, esimerkiksi ruokailun yhteydessä. Toiminnalliseen tuokioon Sävelsirkusta löytyy useita ehdotuksia. Sävelsirkkua voi tablettien ja tietokoneiden lisäksi käyttää myös television ruudulta. Jouduin kyllä huomaamaan, etteivät älytelevisiot ole älykkäitä. Vaikka minusta joskus tuntuu, ettemme tekniikan kanssa ole yhtä, otin asiasta voiton liittämällä tietokoneen HDMI-kaapelilla televisioon. Käytimme Sävelsirkkua myös isolla YETI-tabletilla.

Kun osastokokouksissa käytiin Sävelsirkun sisältöä läpi yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa, oli hienoa huomata, mitä kaikkea kivaa sieltä löytyy. Asiakkaat innostuivat lintu- ja luontovisailusta, tuolijumpasta ja musiikista jälleen upeasti.”
Attendo Tupuri / Päivi Virtasen haastattelu
Hyviä hetkiä jokaiseen päivään, Attendo Tupuri
Attendo Tupurissa Sävelsirkulla tuotetaan hyviä hetkiä asukkaiden päivään, kertoo hoivakodin johtaja Päivi Virtanen. Yhteisissä tuokioissa löytyy elämän varrelta kokemuksia, ”kultaisia kimpaleita”, joiden muisteleminen tuo voimaa tähän hetkeen. Ikä ei paina, kun muistoissa seikkaillaan vaikkapa Linnanmäen laitteiden kyydissä, kuten tällä viikolla Sävelsirkun muisteluohjelman mukana tehtiin.
Salolaisessa hoivakodissa kokoonnutaan nykyisin joka aamu Sävelsirkun ajankohtaisten aiheiden äärelle. Siitä on tullut jo niin rutiinia, että asukkaatkin osaavat sitä odottaa. Parhaina päivinä iso ryhmä on valmiina aloittamaan yhteistä Sävelsirkku-hetkeä, jossa hoitajan kanssa otetaan selvää päivän ohjelmatarjonnasta. Musiikki viihdyttää ja yhdessä kuunnellut tarinat herättävät vilkkaita keskusteluja, etenkin jos osallistujilla on omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä aiheista. Tietokilpailuja on mukava kuunnella ja seurata ryhmässä vastausten kehittymistä, kertoo Päivi Virtanen, joka itsekin kertoo innostuvansa mielessään vastailemaan päivän kysymyksiin.

Sävelsirkku -toimintatavan juurtuminen vaatii johtajalta jatkuvaa asian esilläpitoa, kertoo Päivi Virtanen. Se ei tapahdu itsestään, sillä esimerkiksi tablettien hallinta ei ole kaikille työntekijöille itsestäänselvyys. Attendo Tupurin henkilökunta on osallistunut säännöllisesti Sentinan järjestämiin koulutuksiin. Niissä löytyy uusia käyttömahdollisuuksia monipuolisen sisällön hyödyntämiseen. Se onkin suuri etu toiminnan järjestämisessä, Päivi Virtanen toteaa. ”Kehitämme viriketuokioiden järjestämistä ja Sävelsirkkua tullaan hyödyntämään myös yksilöllisissä ja pienryhmätuokioissa. Arvokasta yhdessä oloa -sitä meillä Attendo Tupurissa haluamme tarjota.”
Esperi Haanoja / Anne Koivulan haastattelu
Anne Koivula
Esperi Haanojan palvelukeskuksen yksikönjohtaja Anne Koivulalla on pitkä kokemus esimiestyöstä ja hyvän arjen rakentamisesta asukkaille.
Sävelsirkku on tapa toimia uudella tavalla kuntouttavassa ja mielialaa tukevassa työssä. Miten teillä Haanojan palvelukeskuksessa Sävelsirkku otettiin käyttöön?
Meille Sävelsirkku -menetelmä ajettiin aluksi sisään vaihtamalla Ostoskanava Sävelsirkkuun. Kun asukkaat olivat keskenään olohuonetilassa hoitajien tehdessä hoitotoimia, laitoimme alkuun Sävelsirkun tarinat ja musiikit soimaan ostoskanavan sijalta. Siitä se lähti liikkeelle vähitellen. Nyt kun asukkaat ovat yhdessä aamupalalla, laitamme usein Sävelsirkun aamunavauksen soimaan. Siinä käydään läpi mikä päivä tänään on ja päästään esimerkiksi onnittelemaan päivän nimipäiväsankareita Sävelsirkun nimipäiväohjelmilla.

Mitä asukkaat ovat tykänneet Sävelsirkusta?
Asukkaista monikaan ei pysty sanomaan mielipidettä, mutta kyllä he viihtyvät ja antavat omia kommentteja siitä, oliko jokin laulu hyvä. Asukkailta tulee myös vastauksia tietokilpailukysymyksiin -eli kyllä se on pidetty ja aktivoi asukkaita.

Joko Sävelsirkkua osataan käyttää riittävän laajasti ja monipuolisesti?
Siinä on vielä parantamisen varaa, eli kaikki eivät vielä osaa käyttää sitä. Voi olla, että se ei ole kaikille ihan luontevaa toimintaa, mutta asiaa viedään vähitellen eteenpäin.

Millä tavalla Sävelsirkun käyttöä voi esimiehenä edistää?
Yleisesti toimenpidekeskeisyydestä pitää päästä asiakkaan hyvän ja mielekkään arjen tärkeimmäksi nostamiseen. Sävelsirkun avulla hoitajat pystyvät helpottamaan omaa työtään. Oivaltaminen on tässä ratkaisevassa roolissa. Saimme (viime) asiakastyytyväisyyskyselyssä hyvät tulokset henkilökunnan ystävällisyydestä ja ilmapiiristä. Avoimissa vastauksissa kuitenkin esimerkiksi päivittäisiä virikkeitä toivotaan lisää.

Vanhustyö on ollut aikamoisessa pyörityksessä viimeisen vuoden. Koronavirus tuo juuri tällä hetkellä lisäpainetta hoitoympäristöihin. Mikä sinua auttaa jaksamaan työssäsi Anne Koivula?
Kyllä se on edelleen asiakkaan ja asukkaan eteen tehtävä työ. Haluan että meillä eletään elämänmukaista elämää. Meillä on täällä helmiä; hoitajia, jotka tekevät työtään sydämellään asukkaiden kanssa. On hienoa kuulla palautetta heidän työstään!
Mehiläinen Mainiokoti Meri / Sirpa Heilän haastattelu
Mainiokoti Meri, kuvassa Helga ja Sirpa
Mehiläisen Mainiokoti Meri on Raumalla sijaitseva koti, joka tarjoaa tehostettua palveluasumisen palvelua ikääntyneille. Koti on melko uusi, esteetön, kodikas ja tunnelmaltaan rauhallinen. Asukkaat ja henkilökunta ovat tyytyväisiä kodin viihtyisyyteen. Sävelsirkkua kuunnellaan päivittäin ryhmissä ja viriketuokioiden osana. Kullekin päivämäärälle laaditut ajankohtaiset ohjelmat herättävät keskustelua ja muistelua asukkaiden kesken. Viimeisimpänä vertailtiin ja muisteltiin mustekynän kuivauskankaiden tekoa kouluaikana. Lisäksi sitä hyödynnetään omatuokioissa asukkaan ja hoitajan kahdenkeskisessä vuorovaikutuksessa.
Yksikönjohtaja Sirpa Heilä kertoo, että Sävelsirkkuun ollaan tyytyväisiä Mainiokoti Meressä. "Asukkaat pitävät Sävelsirkun tarjonnasta todella paljon. Henkilökunta suhtautuu avoimestiuusiin menetelmiin ja he ovat ottaneet Sävelsirkun hyvin käyttöön. Suosittua ovat erityisesti levyraadit ja pelit ja tietysti myös Sävelsirkun monipuolinen musiikkikattaus. Jos Sävelsirkku on jostain syystä hiljaisena, se pyydetään soimaan asukkaiden toimesta," kertoo Heilä.

Sävelsirkku on toimintatapa, joka johdetaan esimerkillä ja säännöllisellä asian esille pidolla. Mainiokoti Meressä Sävelsirkku on hankittu käyttöön kaikkiin ryhmäkoteihin ja käytön merkityksestä puhutaan viikkopalavereissa säännöllisesti. Sävelsirkku on lisäksi merkitty viikko-ohjelmaan. Henkilökunta on osallistunut Sentinan järjestämiin koulutuksiin; kuten myös yksikön johtaja Heilä.
"Kun Sävelsirkun tuntee ja käytön osaa itsekin, on asiaa myös helpompi johtaa," Sirpa Heilä toteaa.
Mereo /Susanna Pakarisen haastattelu
"Vapauttaa hoitajien aikaa. Sävelsirkku on työväline, ei tarvitse keksiä itse. Asukkaat ovat tykänneet paljon."
Miten Sävelsirkun käyttö näkyy toiminnan johtamisessa?
"Ei tarvitse keksiä itse, meillä tehdään virikelistoja ja hoitajat pystyvät ottamaan aiheita Sävelsirkusta. Kun käyn yksiköissä aamulla, niin on kiva kuulla päivään liittyvää tietoa, musiikkia tai selkouutisia. Tosi mukavia hetkiä. Asukkaat tykkää. Se näkyy tyytyväisyytenä."

Millaista palautetta Sävelsirkun käytöstä on saatu?
"Palautetta on saatu asukkaiden omaisilta, omaisilta olemme saaneet hyvää palautetta."

MEREO / Vanhustenpalvelutaloyhdistys ry, palveluvastaava Susanna Pakarinen
Humana asumispalvelut / Katriina Niemelän haastattelu
Katriina Niemelä

Sävelsirkun säännöllisellä käytöllä iloa ja toiminnallisuutta ikäihmisten arkeen Humana Asumispalveluissa

Katriina Niemelä, olet toiminut palvelujohtajana ja ollut mukana Sävelsirkun johtamisessa käytäntöön vuodesta 2016 asti. Miksi Sävelsirkku on teillä ikääntyneiden palvelukodeissa käytössä?

Päätös Sävelsirkun käyttöönotosta tehtiin aikanaan tarpeen ja sitä seuranneen pilotoinnin pohjalta. Lähtökohtana oli tarve saada arjen toiminnallisuuteen ja asiakkaiden aktivointiin työkaluja, joilla palvelulupauksemme ”Tunti aktiivista tekemistä jokaiselle joka päivä” pystytään täyttämään päivittäin riippumatta siitä, ketkä ovat töissä tai missä koti sijaitsee. Toiminnan hyvä, tasainen laatu on meille tärkeää ja kaiken kehittämistyön taustalla on tarve lisätä toimintaa, jolla asukkaiden toimintakykyä, viihtymistä ja ryhmädynamiikkaa voidaan edistää.
Miten Sävelsirkun käyttöaste, käytön säännöllisyys ja käytön monipuolisuus on Humanassa saatu näin korkeaksi?

Pyrimme viemään kannustavalla tavalla uutta toimintatapaa eteenpäin lähiesimiehille ja hoitohenkilökunnalle. Koko organisaatio ylimmästä johdosta alkaen on sitoutunut Sävelsirkun käyttöön ja hyödyntämiseen. Toimintatapa perustellaan, sen hyödyt tehdään näkyväksi ja Sävelsirkun käyttöä seurataan systemaattisesti käyttöraportein yksiköissä ja säännöllisesti myös johtoryhmässä. Sävelsirkusta saatava käyttödata on monipuolista ja siitä voidaan nähdä kehittämiskohteet yhtä hyvin kuin onnistumisetkin, joista myös palkitaan. Sävelsirkun avulla toimintaan saadaan strukturoitua ja systemaattista otetta sekä rutiinia, joka auttaa niin hoitajaa kuin esimiestäkin.

Mihin Sävelsirkun käyttötietoa voi hyödyntää?

Palvelulupauksessamme lupaamme aktiivista toimintaa jokaiselle asiakkaalle päivittäin. Sävelsirkun avulla lupauksen toteuttaminen on helpompaa. Lisäksi Sävelsirkku soveltuu hyvin myös aktiivisen toiminnan todentamiseen. Koska kodeissamme on tavoitteena asukkaiden toimintakyvyn ylläpito ja kuntouttaminen, liikunta eri muodoissaan on valittu meillä toiminnan keskiöön. Sävelsirkku tuo laadukasta sisältöä, valmiita ohjeita ja tukea liikuntahetkien toteutukseen. Palveluntuottajilta myös edellytetään virikkeellisen ja monipuolisen toiminnan järjestämistä ja käyttötiedolla pystymme todentamaan, kuinka paljon sitä on järjestetty. Olemme esitelleet Sävelsirkun toimintaa omaisille ja läheisille sekä omaisten illoissa että arjen toiminnassa.

Mitä Sävelsirkun onnistunut käyttöönotto ja käyttöön juurruttaminen vaatii?

Sävelsirkun hyödyntäminen ja käyttö tarkoittaa vääjäämättä muutosta toimintatapaan. Se vaatii aluksi paljon työtä, hyvää perehdyttämistä sekä systemaattista kehittämistä ja johtamista. Mutta se on oikeasti työväline, joka helpottaa hoitajaa, kun ei tarvitse miettiä ja sanoittaa sekä itse osata kaikkia ryhmätoiminnan eri alueita. Sävelsirkku tukee siis tavoitteitamme toiminnallisuudessa ja yhteisöllisyydessä. Koska kaiken työn takana meillä kaikilla on halu tarjota parasta asukkaiden elämään.
Forssan ammatti-instituutti

Forssan ammatti-instituutti yhteistyössä Sentinan kanssa
Forssan ammatti instituutti
Forssan ammatti-instituutti (FAI) on ammatillisen koulutuksen oppilaitos. Olemme tehneet sosiaali- ja terveysalan osalta Sentina Oy:n kanssa yhteistyötä vuodesta 2018 alkaen, ensin Faicare –hankkeen myötä ja hankkeen jälkeen yhteistyö on edelleen jatkanut. Oppilaitoksessamme on Sävelsirkku -opetuskäytössä oppilaiden kanssa, kertoo opettaja Heidi Zadraks. "Opiskelijat opettelevat käyttämään Sävelsirkkua erilaisissa ohjaus- ja viriketoiminnan tuokioissa sekä suunnittelevat Sävelsirkun avulla toimintakykyä tukevaa tuokiota esimerkiksi työelämässä tapahtuvien harjoittelujakson asiakkaille."

Ideoita Sävelsirkun käyttöön - lisää osaamista ohjaamiseen ja asiakkaiden osallisuuden edistämiseen

Lehtori Sanna Seppäsen mukaan teknologian hyödyntäminen sekä ikääntyneiden osallisuuden edistäminen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämisessä, ovat yhteiskunnallisesti asetettuja tavoitteita. Tämä voidaan kiteyttää lyhyesti, miten mahdollistamme asiakkaan osallisuutta omaan hoitoonsa sekä elämäänsä elinvuosien loppupuolella hyödyntäen myös teknologisia ratkaisuja?

Sävelsirkun käyttäminen arjen työvälineenä, perustuu teknologisuudesta huolimatta hoitajan kohtaamiseen asiakkaan kanssa, aitoon vuorovaikutustilanteeseen asiakastyössä. Hoitajan/ohjaajaan ohjausosaaminen on tärkeä osa Sävelsirkun käytössä, jossa voi mahdollistaa pienillä elementeillä asiakkaan osallisuus. Hoitaja voi esimerkiksi sanoilla, teoilla, kysymyksillä sekä pyynnöillä, osallistaa asiakasta paremmin virikkeellisessä toiminnassa ja vaikuttaa ikääntyneen mielekkään elämän kokemukseen. Nämä päivittäiset hetket ovat tärkeitä ja merkityksellisiä, ja tämä lisää myös asiakkaiden yhteisöllisyyden tunnetta.

Monelle hoitajalle/ohjaajalle on voinut jäädä mielikuva, että Sävelsirkku on pelkästään yksi ratkaisu virikkeellisen toiminnan järjestämiseen asumispalveluyksiköissä. Sävelsirkkua voidaan pitää välineenä, josta hoitaja laittaa musiikin soimaan tai pyörittää tietovisailuja asiakkaille ajatuksella, unohtaen mikä merkitys asiakaslähtöisellä ohjaamisella on ikääntyneen elämään ja miten voisimme Sävelsirkkua hyödyntää vielä paremmin asiakkaan osallisuuden edistämisessä.

Olemme LHKK:n hoiva-avustajaopiskelijoiden kanssa keskustelleet ja ideoineet miten voisimme Sävelsirkun tarjoamaa ohjelmistoa vielä rikastuttaa erityisesti asiakasohjauksella ja mitä asioita ohjaamisessa on hyvä huomioida. Osalla opiskelijoista oli kokemusta työelämäjaksoilta Sävelsirkun käyttämisestä ikääntyneiden asiakastyössä. Kokemukset Sävelsirkun käytöstä oli positiiviset ja opiskelijat kokivat, että monipuolinen ohjelmisto antaa mahdollisuuksia edistää asiakkaan fyysistä, psyykkistä sekä sosiaalista toimintakykyä eri menetelmiä hyödyntäen. Sävelsirkun käyttö säästää myös yhteisten toimintahetkien suunnittelu- ja valmisteluaikaa. Tänä päivänä ajankäyttö välittömään asiakastyöhön on ensisijaisen tärkeää ja siihen asiakkaiden hoitotyössä pitäisi erityisesti panostaa.

Kokosimme yhdessä Sävelsirkun käyttöön niin yksilö- kuin ryhmänohjaustilanteisiin seuraavia ohjeita:

• Käytä rohkeasti omaa persoonasi ohjaustilanteessa. Uskalla heittäytyä!

• Ole rohkea kokeilemaan jotakin uutta Sävelsirkun ohjelmistosta. Älä pelkää, vaikka asiat eivät suju suunnitelman mukaan. Ei haittaa, vaikka painoit väärää painiketta näppäimistössä. Kaikki tilanteet ovat oppimistilanteita seuraavaa kertaa varten!

• Ole aidosti läsnä; ota koko kehosi mukaan ohjaustilanteeseen. Eleet, kehonkieli sekä mukana tekeminen luo yhteisöllisyyttä ja edistävät asiakkaan osallisuuden tunnetta vielä enemmän. Olemme tässä tilassa yhdessä, turvassa.

• Osallista asiakasta tai asiakkaita. Kysy heiltä, anna vaihtoehtoja mitä seuraavaksi, pyydä ilmaisemaan mielipiteensä eri tavoin niin sanallisesti kuin kehon liikkumista hyödyntäen. Kannusta ja anna tilaa myös ikääntyneiden tunteille. Monet muistot saattavat herättää esimerkiksi muistisairaalla yllättäviäkin tunteita. Kohdataan ja vastataan inhimillisesti esiin tulleisiin tunteisiin.

• Elävöitä ja rikastuta tablettiin tai TV-ruutuun tulevia asioita ja esineitä. Minkälaiselta lampaanvilla tuntuikaan? Minkälaisia jälkiä jänis jättikään lumihankeen? Miltä kahvi tuoksuikaan? Kaikki aistit käyttöön siis Sävelsirkun käytössä.

• Muista, että tämä on myös hoitajan/ohjaajan rentoutushetki hektisen työpäivän keskellä. Ilolla ja yhdessä tehden!

Hoiva-avustajaopiskelijat lähtevät näillä ajatuksilla kohti seuraavaa marraskuussa alkavaa työelämäjaksoa harjoittelemaan ja keräämään kokemuksia Sävelsirkun ohjaamisesta ikääntyneiden asumispalveluihin.
Loistohoiva / Vilhelmiina Vesterisen haastattelu

Sävelsirkku tuo välineet luontohoivaan ja arjen aktivointiin myös kotihoivassa
Sävelsirkku on monipuolinen apuväline vaikuttavan hoivan toteuttamiseen kotihoidossa. Se on myös keino kehittää työtapoja. Näin tiivistää Loistohoivan yhteistyö- ja markkinointivastaava Vilhelmiina Vesterinen. Loistohoiva, joka tarjoaa kiireetöntä kotihoitoa ikääntyneille, erityislapsille ja vammaisille, kokeili Sävelsirkkua palveluissaan. Kysyimme, miten Sävelsirkku soveltuu kiireettömään kotihoivaan ja tukee hoitajien työtä.

Tärkein Vesterisen huomio oli, että Sävelsirkku oli silta, ei korvaaja tai este, kasvokkaiseen kohtaamiseen. Sävelsirkku loi lisäarvoa tuomalla uusia elementtejä käynteihin yleisesti ja hetkiin, jolloin asiakas oli yksin. Sisältöjen lisäksi tuokioiden vaikuttavuus kumpusi asiakkaiden osallisuudesta: monet valitsivat ja ehdottivat innokkaasti ohjelmia. Jotkut halusivat jopa itse näpytellä Sävelsirkkua!
“Seinä ei tullut juuri milloinkaan vastaan”

Vesterinen korosti sisällöistä niiden laajuutta: “Seinä ei tullut juuri milloinkaan vastaan”. Sävelsirkku toi hoitajien ulottuville ohjelmaa, jota he eivät ehkä olisi muuten keksineet tai voineet toteuttaa helposti, kuten pelejä. Sisällöt hivelivät muistoja eri tavoin: peräti liikuntavideoiden tausta herätti keskusteluja! Loistohoivan mukaan Sävelsirkussa on potentiaalia luontohoivan toteuttamiseen kotioloissa, sillä asiakas pääsee esteettä realististen kuulo- ja näköaistikokemusten äärelle, ja luontoaiheisia muistoja kutkutellaan. Selkeät, RAI:ta hyödyntäen luokitellut ja sopivan kestoiset liikuntaohjelmat aktivoivat kotikäyntejä asiakkaan ehdoilla. Sävelsirkku voi kokonaisuudessaan olla myös apuväline kielimuurin madaltamiseen, syvempien asiakassuhteiden muodostamiseen ja Suomesta oppimiseen, kun hoitaja tulee toisesta kulttuurista.

Sävelsirkun raportit ovat luotettava tapa saada tietoa alustan käytöstä ja yksinkertainen lähtökohta hoivan kehittämiseen. Vesterinen näki niiden tärkeyden Loistohoivan palveluissa, joissa hoitaja ja asiakas ovat usein kaksistaan. Ensinnäkin raportit ohjaavat työnantajaa työntekijöiden tukemisessa. Yleisestä ja tiettyjen ohjelmien käyttömääristä voi esimerkiksi päätellä, onko välineissä ehkä vika tai tarvitseeko työntekijä lisäkoulutusta Sävelsirkusta. Toiseksi työntekijä voi itse arvioida toimintaansa objektiivisemmin raporttien pohjalta.


Kohti parempaa palvelua

Sävelsirkun positiiviset, monitasoiset ja laajat vaikutukset tulevat siis ilmi myös kiireettömän kotihoivan kontekstissa. Loistohoiva antoi mainioita ideoita kotihoidon tarpeisiin esimerkiksi sisältöjen jaottelusta ja haasteellisimmista sisällöistä. Sävelsirkku-tiimi on jo aloittanut ideoiden arvioinnin 😊

Kiitos Loistohoivan Vilhelmiina Vesteriselle uusista näkökulmista ja hyödyllisistä kehitysehdotuksista!
Another Tab Contents
Another Tab Contents
Another Tab Contents
Another Tab Contents

Ruotsi ja Australia

Sävelsirkku tarjoaa suomalaista sisältöä, ideoita ja valmiita toimintamalleja kuntouttavaan ja kulttuuriseen toimintaan. Ainutlaatuisen laajat sisältö- ja musiikkiarkistot mahdollistavat yksilöllisten mieltymysten huomioon ottamisen.
Björnkullan hoitokoti
Sundbybergin kunta
Finncare Australia
 Björnkulla, Ruotsi / Hilkka Tauriaisen haastattelu
Hilkka Tauriainen
Jokaisella meillä on oikeus omaan historiaan. Ja oikeus olla ylpeä siitä!

Hilkka Tauriaisen motto on toteutunut myös Sävelsirkun käyttöönotossa Björnkullan vanhustenkeskuksessa Huddingessa, jossa Hilkka on toiminut pitkään johtajana. Siellä Sävelsirkku otettiin edelläkävijänä käyttöön jo 10 vuotta sitten, vahvistamaan ruotsinsuomalaisten asukkaiden omakuvaa. Uusi suomalainen innovaatio herätti myös Ruotsin television kiinnostuksen ja uutisjuttu nähtiin Suomen iltauutisissakin. Nykyisin Sävelsirkku on käytössä jo yli 15 paikkakunnalla Ruotsissa.

Lue lisää

Hilkka Tauriaisen mukaan Sävelsirkun idea on todella hyvä ja tarkoin mietitty.
”Siinä on osuttu naulan kantaan mitä suomalaisvanhukset haluavat muistella elämän ehtoopuolella. Kiinnostuin heti Sävelsirkusta, kun kuulin sisällön laajuuden ja monipuolisuuden, joka oli sopiva myös muistisairautta poteville asukkaille. Myös se oli tärkeää, että asukkaat pystyvät hyödyntämään ohjelmaa keskenään hoitohenkilökunnan ollessa varattuna. 

Henkilökunta on ollut tosi innostunut ja asukkaat ovat todella pitäneet Sävelsirkun sisällöstä. Se on tuonut heille mieleen muistoja Suomesta ja virittänyt keskusteluja asioista, jotka ovat olleet heille tuttuja. Sävelsirkun käyttö on helppoa, kun siihen on saanut perusperehdyttämisen."

Sentinan tiimi kiittää lämpimästi Hilkkaa hyvästä yhteistyöstä vuosien varrella hänen nyt jäädessään eläkkeelle Björnkullan hoivakodin johtajan virasta.

Björnkulla, Ruotsi / Ulla Halosen haastattelu
Ulla Halonen
"Olimme yksi Sävelsirkun piloteista, kun Sävelsirkku-toiminta alkoi Ruotsissa", kertoo Ulla Halonen, joka on tehnyt pitkän työuran Björnkullan vanhustenkodissa.

Olin mukana heti alusta lähtien Sävelsirkun parissa, sillä olenhan ollut Björnkullassa jo 16 vuotta töissä. Muistan vielä ne isot pömpelit jotka olivat käytössä, kaiutin ja näppäimistö erikseen. Opimme käyttämään kuitenkin helposti kyseisiä laitteita. Laitteisto meni heti kerralla eteenpäin, kun me saimme i Padit käyttöön ja teidän uudistetun ohjelman. Alussa tekniikan käyttö vaati totuttelua henkilökunnalta, mutta teidän hyvä koulutus paikan päällä auttoi meitä eteenpäin käyttämään uutta Sävelsirkkua. Teknisesti sekä sisällöllisesti käyttö on helpompaa ja nopeaa.

Lue lisää

Miksi ja millä tavalla Sävelsirkku on Björnkullassa käytössä tänä päivänä? Miten se hyödyntää teidän asukkaitanne?
Tällä hetkellä Sävelsirkku on kovassa käytössä kahdella meidän suomalaisella osastollamme. Kommunikoimme osastojen välillä, milloin kullakin on oma käyttövuoro. Yleensä asukkaiden aamupala-aikaan käytämme Sävelsirkun Tänään-sivua, se on kätevää, kun samalla asukkaille tulee tietoon mikä päivä on tänään ja kuka viettää nimipäivää, se yleensä jo herättää keskustelua asukkaiden välillä. Ja eipä haittaa, vaikka kuunnellaan sitä toistamiseen, kun päivämäärät ja viikonpäivät tahtovat heiltä unohtua. Laittamalla Sävelsirkun päälle aamusella yhteisissä ruokailutiloissa piristää ihmeesti sekä asukkaiden että henkilökunnan mielen. Myös erilaisia musiikkikanavia kuunnellaan, hyvä valita kanava monenlaiseen musiikkimakuun. Yleensä se on sitä 50–60-luvun musiikkia, josta asukkaat pitävät ja osaavat hyvin tuttujen laulujen sanatkin ulkoa. Samoten jumppatuokio on suosittu asukkaiden keskuudessa. Ja tietysti eri vuoden ajankohtina olevat teemat ovat suosittuja niin jouluna kun juhannuksenakin. Ja mikä parasta hoitohenkilökunnan ei tarvitse olla koko aikana mukana, vaan asukkaat voivat kuunnella ja keskustella keskenään, kun henkilökunnan eri työtehtävät odottavat, autamme sillä välillä asukkaita eri hoitotehtävissä. Tänä päivänä, kun henkilömitoitus on rajattu ja tehtäviä on yhtä paljon, jos ei enempikin kuin ennen.

Asukkaat ovat eläneet monta vuotta ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Kuulevatko he suomea muuten kuin henkilökunnalta ja Sävelsirkun ohjelmista?

Kyllä omaiset puhuvat läheisilleen yleensä suomea, mutta poikkeuksiakin on, etteivät omaiset ole oppineet suomea kotona ollenkaan. Tv Finland on yleensä päällä, kun asukkaat haluavat katsoa suomalaisia ohjelmia. Sävelsirkun hengellistä ohjelmaakin kuunnellaan pyhäpäivisin, kun jokin asukas haluaa hartaushetken. Ja moni asukkaista on ollut suomalaisessa yhteisössä koko ajan, niin töissä kuin vapaa-aikanakin. Ja tietysti löytyy heitä, jotka ovat muuttaneet ruotsiin vanhoilla päivillä, kun omaiset asuvat ruotsissa eikä haluta jättää äitiä/isää suomeen yksin. Ja tietenkin se opittu kieli häviää muistisairauden myötä ja äidinkieli on se kieli, joka muistuu parhaiten mieleen, tässä tapauksessa tietenkin suomen kieli. Suurena muutto aaltona töihin tulleet/muuttaneet 60-70 -luvulla ruotsalaisessa yhteisössä ruotsin kieli piti kuitenkin oppia ja sen vuoksi hävettiin puhua suomen kieltä lapsilleen, ruotsia piti osata. Silloin ei puhuttu ruotsinsuomalaisuudesta niin kuin tänä päivänä, kun se on yksi meidän vähemmistömme kieli ja kunnan täytyy järjestää suomen kielistä hoitoa vanhuksille. Asukkaat juttelevat keskenään yleensä suomen kielellä, monilta kieli voi vaihtua myös ruotsin kieleen ja silloin henkilökuntakin käyttää sitä kieltä mitä asukas puhuu.

Miten Sävelsirkku hyödyttää asukkaita ja henkilökuntaa?

Kuten tuossa jo mainitsinkin, että Sävelsirkun voi hyvin jättää päälle, kun henkilökunnan pitää jatkaa työtehtäviään ja asukkaat voivat keskenään kuunnella ja jutella. Käyttöä suunnitellaan osastojen kesken arkisin, kun kuuntelemme Tänään-sivu Sävelsirkkua ja viikonloppuisin sovimme yhteistä kuuntelua ja kahvihetkeä Sävelsirkun kera, silloin suunnittelemme yleensä ohjelman tai kuuntelemme kaikki ohjelman, jossa on musiikista jumppatuokioon. Myös omaiset voivat olla mukana tuokiossa. Asukkaat yleensä haluavat jotain heille tuttua 'toivelevyä'. Yksi suositummista on Tapio Rautavaara. Kyllä Sävelsirkku auttaa meitä myös työnkuormituksessa kuten aiemmin mainitsin.

Miten Sävelsirkku auttaa teitä suomalaisia, jotka elätte työn ulkopuolella täysin ruotsalaisessa yhteiskunnassa?

Itseäni kuvaisin kuitenkin suomalaiseksi ruotsinsuomalaisessa yhteisössä, samoin suurin osa työkavereista on suomalaisia ruotsalaisessa yhteiskunnassa, ehkä nuoremmat työkaverit, jotka kuuntelevat Sävelsirkkua, se tuo heille mieleen nostalgiaa, musiikkia, jota heidän vanhempansa /isovanhemmat kuuntelevat, tai tuo mieleen mummolan suomessa. Itse kun olen mukana Suomi-Seurassa ja edustan/olen mukana Botkyrkan kunnassa suomen kielen neuvonpito ryhmässä, kuulin ilokseni, että myös Botkyrkan suomenkielinen osasto on ottanut Sävelsirkun käyttöön. Ylpeänä esittelin myös itse meidän Huddingen kunnan kokemuksia Sävelsirkkua!

Haluaisitko kertoa jotain mukavaa Sävelsirkku-muistoa vuosien varrelta? Tai muita terveisiä?

Mukavimmat muistot Sävelsirkusta on, kun järjestin lauantaitanssit asukkaille, toimin DJ:nä ja valitsin hyviä tanssikappaleita, joiden myötä asukkaatkin pyörähtivät henkilökunnan kanssa parketilla. Myös Ruotsin kansallispäivänä olemme kuunnelleet juhlavissa tunnelmissa Sävelsirkun ruotsinkielistä musiikkia, ja tietysti meidän omaa Suomalaista itsenäisyyspäiväämme unohtamatta, kun opettelimme Björnkullan asukaskuoron kanssa yhdessä Sävelsirkusta tulevaa sinivalkoista musiikkia, jota sitten yhdessä asukkaiden kanssa esitettiin. Mieleenpainuva kokemus oli myös meidän Sävelsirkku koulutus siellä Suomen konsulaatissa, Tukholmassa teidän kanssanne. Mukavaa kevään jatkoa ja iloista mieltä ja tulemme aina iloiseksi, kun kuuntelemme Sävelsirkkua! Keväisin terveisin Björnkullasta.
Sundbyberg, Ruotsi / Heli Kivimäki Hedin haastattelu
Heli Kivimäki Hedin
”Sävelsirkun kautta saamme kaikki täällä olevat vähän uutta kimmoketta myös kielelliselle puolelle.” kertoo Heli Kivimäki Hedin, Sundbybergin suomen kielen hallintoalueen koordinoija Ruotsista. "Siitä saa hyviä ideoita ja apua myös suomen kielen ylläpitämisessä. Vaikka osaa hyvinkin suomea, niin täällä Ruotsin puolella kieli kuitenkin vähän vanhenee ja muuttuu se kieli mitä me käytämme. ”

Heli Kivimäki Hedin toteaa hoitajien pitävän Sävelsirkkua hyvänä välineenä jokapäiväisessä toiminnassa: "Meillä on dementiaosasto, jossa osana päivittäistä tarjontaa on Sävelsirkku. Se on käytössä aktiviteettina ja siitä voi saada ideoita ja keskustelunaihetta. Joissakin tapauksissa siitä voi olla myös hoidollista hyötyä. Jos esimerkiksi asukas tuntee olonsa levottomaksi tai ei oikein osaa asettua, rauhoittua illalla tai yöllä, niin Sävelsirkkua voidaan käyttää myös silloin apuna, jotta tulee tuttu ja turvallinen olo."
Sävelsirkku pitää australiansuomalaisten mielen virkeänä
Australiasta tervehditään
Tyynenmeren rannalla Brisbanessa sijaitsee suomalaistaustaisten ikääntyneiden eläkeläisyhteisö Finncare, jossa Sävelsirkku on ollut käytössä jo kahden vuoden ajan. Rita ja Irmeli Finncaren virkistystiimistä kertovat, että Sävelsirkku on yhteisössä niin suosittu, että sitä hyödynnetään eri tilanteissa useita kertoja päivässä.

Sävelsirkun avulla johdetaan erilaisia ryhmäaktiviteetteja ja osa asukkaista kuuntelee ohjelmia myös omissa huoneissaan. Näin mielekkäisiin sisältöihin voi keskittyä rauhassa vaikkapa sängyssä makoillen.


Rita ja Irmeli kertovat, että valmiiksi suunnitellut tarina- ja musiikkituokiot auttavat asukkaita rentoutumaan ja tutut äänimaailmat Suomesta tuovat mieleen muistoja nuoruudesta. Asukkaista on mukava kuulla, kenen nimipäivää Suomessa vietetään ja laulaa vanhojen suosikkikappaleiden mukana. Erilaiset visailut ovat myös pidettyä ajanvietettä Finncaressa ja herättävät usein vilkasta keskustelua asukkaiden kesken.

Australian Suomalaisen Lepokotiyhdistyksen pyörittämän Finncaren työntekijät osallistuivat hiljattain Sävelsirkun koulutukseen videopuhelun välityksellä ja saivat Eijalta ja Karilta hyödyllisiä vinkkejä palvelun käyttöön.

Uutena ominaisuutena he aikovat kokeilla pelien suoratoistamista televisioruudulle, jolloin palvelusta saadaan hyödynnettyä myös visuaalinen puoli. Kuvapelit vaikuttivat ohjaajista helppokäyttöisiltä ja tehokkailta apuvälineiltä muistojen stimulointiin ja henkisen hyvinvoinnin tukemiseen ja he uskovat myös asukkaiden innostuvan niistä.

Alkuperäinen teksti:
"Two years ago this month, the Residents of Finncare (a Finnish Aged Care Facility) in Brisbane Australia, starting listening to an audio program that we commonly refer to as Sound Vitamins. Our Residents who are of Finnish decent enjoy listening to hear who’s name day it is that particular day and sing a long to songs that they may not have heard in many years.

In fact Sound Vitamins is so popular that we listen to it a few times per day across the facility. Mostly in groups however we have some residents who stay in their rooms also enjoy the meaningful sessions in the comfort of their own beds.

The program offers various content with quizzes and when asking questions of our Residents it is useful to use the pause button to allow conversation to be shared amongst the group. They also enjoy the physical exercise component as the below photo will prove. The stories and music allow our Residents to relax and absorb the sounds and drift into their memories of previous experiences in Finland.

After a recent meeting with Eija and Kari at Savelsirkku headquarters we learnt that the program contains games which we will be able to view on our smart TV, therefore growing from an audio program to a audio / visual program. This I’m confident, our Residents will enjoy these, as they seem simple yet effective in stimulating memories and therefore supporting their mental wellbeing.

Thank you to the team at Savelsirkku for your support and teaching us of the changes and look forward to another year of sharing this program with the Finnish elders in Australia.

Best wishes from Rita and Irmeli from the Lifestyle Team."
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram