VALVO JA VARMISTA OSALLISUUS - MUTTA MITEN?
Blogiteksti Katriina Niemelä
Aloittelemme ikääntyneiden palveluissa vuotta 2021 uuden lainsäädännön ja laatusuositusten kanssa. Niissä meitä johtajia opastetaan muun muassa ”hyödyntämään eri järjestelmien tuottamaa laatutietoa iäkkäiden henkilöiden palvelujen laadun parantamiseksi ja kehittämiseksi. Sekä julkaisemaan laatutietoa avoimesti tarkoituksenmukaisia tiedonjakelukanavia hyödyntäen”.
Ikääntyneiden palveluista vastaavana johtajana ja järjestämisvastuussa olevana virkamiehenä huomaan miettiväni kuumeisesti, miten ottaa koppia ja varmistaa laatusuositusten ja lainsäädännön mukaisen toiminnan toteutuminen. Erityisesti vanhuspalvelulakia ja laatusuosituksia lukiessani jäin miettimään osallisuutta ja ikääntyneiden osallistumismahdollisuuksia. Ehkäpä siksi, koska loppusyksystä serkkuni konsultoi minua hetkessä, jolloin hänen Maija-äitinsä muistisairauden edetessä joutui muuttamaan omasta kodistaan läheiseen palvelukotiin. Serkkuni kysyi tuolloin, millaisia paikkoja palvelukodit ovat? Voiko siellä enää touhuta mitään järkevää? Saako päättää omista asioista siltä osin, kun siihen vielä kykenee? Onko palvelukodissa juttuseuraa ja voiko siellä ystävystyä muiden asukkaiden tai hoitajien kanssa? Onko mitään ohjelmaa päivisin, voiko ulkoilla jne…, paljon erilaisia kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Miten minä osaltani voin varmistaa, että valvontavastuullani olevissa palvelukodeissa olevat asiakkaat voivat tuntea yhteenkuuluvuutta ja että heillä on vapaasti valittavanaan mieleisiä, erilaisia osallistumisen mahdollisuuksia? Ja, että heillä on päivisin ohjelmaa, järkevää, mielekästä puuhaa, ulkoilumahdollisuuksia sekä juttuseuraa? Asioita, joita omallekin äidilleni toivoisin vastaavassa tilanteessa voivani varmistaa.
Tiedolla johtamisen ja digitalisaation puolesta puhujana, mittareita ja mittaamista sekä systemaattisia toimintamalleja rakastavana ajatukseni siirtyvät erilaisiin käytössämme oleviin tietojärjestelmiin ja teknologiaan. Osaanko johtajana ottaa ja olenko ottanut kaiken irti käytettävissä olevista digitaalisista järjestelmistä ja ohjelmistoista valvonnan, seurannan ja johtamisen näkökulmasta? No en varmasti!
Ensimmäisenä tätä miettiessäni tulee mieleeni Sävelsirkku: juuri osallisuuden, yhteenkuuluvuuden, arjen aktiivisuuden ja erilaisten osallistumismahdollisuuksien palvelutuote, jota johtamissani organisaatioissa on käytetty jo useampien vuosien ajan. Sävelsirkku on asiakkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja kuntoutumista edistävää toimintaa mahdollistava monipuolinen sisältöpalvelu ja helppokäyttöinen digitaalinen työväline hoitajille.
Mutta mitä mahdollisuuksia Sävelsirkku voisi tarjota minulle johtajana ja valvovana virkamiehenä? Entä serkulleni omaisena, joka huolehtii ja potee ehkä huonoa omaatuntoakin jouduttuaan saattelemaan Maija-äitinsä pois omasta kodistaan? Surffailin hetken Sävelsirkun raportoinnin syövereissä ja kokosin ajatuksiani aikaisemman kokemuksen perusteella. Tästä tuloksena päässäni syntyi prosessi, joka lyhennettynä kulkisi kutakuinkin seuraavasti:
Palvelukodissa, jonne Maija on muuttanut, on käytössä Sävelsirkku- ohjelmistopalvelu. Sinne on moniammatillisena tiimityönä laadittu monipuolinen viikko-ohjelma, jossa on muun muassa huomioitu sekä asukkaiden muistiin/vuorovaikutukseen että fyysisen toimintakyvyn tukemiseen liittyvät sisällöt. Ryhmät on koottu asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan siten, että samankaltaisia tarpeita omaavat on sijoitettu omiin ryhmiinsä. Asukkaat ovat tutustuneet toisiinsa, tulleet toisilleen tutuiksi ja ryhmäytyneet. Laaditun viikko-ohjelman mukaisesti hoitajat kukin vuorollaan toteuttavat ohjelmaa päivittäin aamu- ja iltavuoroissa, kuten palvelukodin yhteisessä palaverissa on sovittu.
Lähiomaisena serkkuni saa Sävelsirkun Läheisviestinnän kautta tiedon palvelukotiin seuraavalle viikolle suunnitelluista aktiviteeteista. Palvelun raportointiominaisuuden kautta serkkuni saa automaattisesti tiedon mobiililaitteeseensa kaikista ryhmistä, joihin Maija-äiti on osallistunut. Tämä edellyttää vain sitä, että kokoontuvat ryhmät on palvelukodissa tallennettu Sävelsirkkuun ja ryhmän ohjannut hoitaja merkkaa aina kuhunkin pidettyyn ryhmään osallistuneet asukkaat ohjelmaan. Viikoittain serkkuni saa kuvia erilaisista ryhmätilanteista ja tapahtumista, joissa hänen äitinsä on ollut mukana. Tämän lisäksi hän voi myös itse halutessaan lähettää äidilleen kuva- ja videoviestejä palvelukotiin. Serkkuni on tyytyväinen ja helpottunut. Maija-äiti viihtyy, hänellä on mieleistä tekemistä, hänen toimintakykynsä on jopa parantunut ja hän on saanut uusia ystäviä palvelukodissa. Aikaisemmin päivittäin tulleita ikäväpuheluita tulee serkulleni nyt enää harvoin. Hänelle on myös sovittu tehtävä ulkoilla Maija-äidin kanssa vierailujen yhteydessä 3-4 kertaa viikossa. Tällöin he kävellessään samalla voivat jutella ja vaihtaa kuulumisia.
Valvontavastuussa olevana virkamiehenä olen suunnitellut valvontaa varten raportointityökalun, jonka avulla voin varmistaa, että osallisuuteen, toiminnallisuuteen ja asukkaiden osallistumismahdollisuuksiin liittyvät laatuvaatimukset täyttyvät valvontavastuullani olevissa palvelukodeissa. Palvelukodit raportoivat minulle kuukausittain viikko-ohjelmansa ja sen toteutumisen. He raportoivat pidettyjen ryhmien ja toiminnallisten tuokioiden määrän. He raportoivat asiakaskohtaisesti toteutuneen aktiviteetteihin osallistumisen minuutteina/asiakas. Tämä kaikki tapahtuu sovitun käytännön mukaisesti kehitetyn raportointityökalun avulla. Mikäli palvelukodissa on käytössä Sävelsirkku, se voi hyödyntää palvelun raportointiominaisuutta tietoja kootessaan. Tällöin tarvittavat tiedot saadaan automaattisesti kerättyä nopeasti ja helposti. Palvelukoti voi lisäksi hyödyntää raportointia varten keräämäänsä tietoa myös oman toimintansa ja hyvän hoidon näkyväksi tekemisessä.
Ehkä nyt olen askeleen lähempänä osallisuuden ja osallistumismahdollisuuksien todentamista ja valvontavastuullani olevien palvelukotien toiminnan laadun varmistamista? Ja samalla voin todeta ehkä hieman paremmin osaavani ottaa hyötyä irti käytettävissä olevista digitaalisista järjestelmistä! Niitä tässä esimerkkitapauksessani edusti Sävelsirkku. Eli aivan kuten ohjelmistotoimittaja lupaa: ”Digitaalisilla palveluilla työprosessia voidaan sujuvoittaa yhteiseksi hyväksi”. Tämän lisäksi voitaisiin lisätä lupaus: ”Digitaalisilla palveluilla valvontaprosessia voidaan sujuvoittaa yhteiseksi hyväksi” tai miltä kuulostaisi ”Fiksu johtaja osaa hyödyntää valvontaprosessissaan digitaalisia palveluita”?
Katriina Niemelä
Tulosaluejohtaja, Hoidon ja hoivan palvelut
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
RAI-asiantuntija GeroFuture Oy